...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Χορευτική Χρονιά

Τρίτη 18 Ιουνίου 2024

Τραγούδια του Άδη και του Χάρου

Τραγούδια του Άδη και του Χάρου

 

Κρήσσα λαογραφία

Από τον: Ματθαίο Ι. Τσιριμονάκη


 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΑΔΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΑΡΟΥ[1]

(Άδης-Χάρος: Θέματα που ο Κρητικός μέσω των στίχων του αντιμετωπίζει με δέος.

Προσπαθεί να τα φέρει κοντά του, βάζει τον εαυτό του πρωταγωνιστή στον Κόσμο τους. Στόχος του να αποκτήσει μια οικειότητα  μαζί τους τέτοια που θα εξαλείψει τον όποιο φόβο.

Δεν παύει να ενδιαφέρεται, όντας πεθαμένος, για την κατάσταση στον πάνω κόσμο, στον οποίο και ποθεί να επιστρέψει.

Δεν του αρέσει ο θάνατος αλλά δεν τον φοβάται κιόλας.

Ό Έλληνας, από την αρχαιότητα, δεν  φοβόταν τον θάνατο αλλά έμπαινε μπροστά σε όλους τους απελευθερωτικούς αγώνες ακόμα κι αν ήταν βέβαιος ο θάνατος.

Προσωποποιεί τον Χάρο μέσα στους στίχους του και προσπαθεί να τον αντιμετωπίσει ισότιμα, βάζοντας τον να έχει ανθρώπινα πάθη αλλά και τύψεις για λανθασμένες του ενέργειες.)

 

ΝΙΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΑΔΗ

Ακούστ’ ίντα μήνυσε γείς νιός απού τον Νάδη:

-Χαρήτε σεις οι ζωντανοί, είς τον απάνω κόσμο,

γιατ’ επά [2]’πούμαστε εμείς, στενός μας είν’ ο τόπος. Δεν έχει ο Νάδης κοπελιαίς, μηδέ και χαροκόπους, μηδέ και σημαδότοπους να σημαδεύουν οι άντρες, μηδέ και βόλι δε χωρεί, γιατ’ είν’ πηλά[3] και βούρκα.

 

ΠΟΘΟΣ ΑΝΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΔΗ

Μωρέ συ 'που κατέβηκες 'πού τον απάνων κόσμο, είδες ανέ κρατ' Ορανός κι α στέκη απάνων κόσμος; Κι ανέ βαφτίζουνε παιδιά κι α χτίζουν μοναστήρια; Είδες ανέ παντρεύονται παλληκαριώ γυναίκες;

-Μαγάρ[4]' ως στέκει Ορανός να στέκι' απάνων κόσμος, μαγάρι και να γάερνα[5] κ' εγώ σ' τα γονικά[6] μου, να 'βριστα[7]  τη γυναίκα μου τη πολυαγαπημένη.

 

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΔΗ

Στον κάτω κόσμο, που θα πας, κλωνάρι μου, να ξέρεις να μιλήσεις, παλληκάρι μου. Κάμε το χάρο σύντεκνο, καλέ μου και τον πορτάρη[8] φίλο, αϊτέ μου. Για να σ’ αφήσει να διαβείς, κλωνάρι μου, είς του Ναδιού[9]τσι σκάλες, παλληκάρι μου.

 

Κ’ εκεί περβόλι θε να ιδείς, κοντζά[10] μου, με δέντρα σιδερένια, άρχοντα μου. Κι αν έχης όπλο κρέμασε το κλωνάρι μου, την ομπρέλα ν’ ακουμπήσεις, παλληκάρι μου.

 

Τύφλες μου ‘με, που σ’ έχασα, ταιράκι μου και σε συναποβγάνω[11], παλαζάκι[12]μου. Γιατί εδώ δεν ήτανε, πουλάκι μου, γιατροί να σε γιατρέψου, παλαζάκι μου. Γιατροί δεν εγιατρεύανε, καλέ μου κι άγι’ δεν εβουηθούσα, σύντροφε μου.

 

Άχι! και πως τόνε βαστώ, κλωνάρι μου, τον εδικό σου πόνο, παλληκάρι μου. Και κάθομαι και σοντηρώ[13], κλωνάρι μου, το όμορφο σου μπόι, κανακάρη μου. Και συ ‘περηφανεύεσαι, πουλάκι μου, μνιάν εμιλιά δε βγάνεις, παλαζάκι μου. Άχι! και γιάντα το ‘καμες, κλωνάρι μου και φεύγεις και μ’ αφήνεις, κανακάρη μου. Δεν ελυπήθεις τα παιδιά, καημός μου και πως θα τ’ αναθρέψω, σκοτωμός μου. Και πως θα κάμω δίχως σου, κλωνάρι μου και πως θα το βαστάξω, παλληκάρι μου. Απού θα κλαίνε τα παιδιά, καλέ μου κι απού θα σε ζητούνε, σύντροφε μου. Θ’ αναζητούνε τα καλά, ταιράκι μου και τον καλό πατέρα, παλαζάκι μου. Ανάθεμα το Χάροντα, χρυσέ μου, απού ‘ρθε και σ’ επήρε, σύντροφε μου. Κι ωρφάνεψε δέκα παιδιά, καημός μου κι άχι! δε τα λυπήθη, σκοτωμός μου. Τ’ άφηκες απροστάτευτα, χρυσέ μου, ποιος θα τα προστατέψη, σύντροφε μου.  Και ποιος θε να τωνε ευρεθή, ταιράκι μου, ωσάν εσένα ,παλαζάκι μου.

 

Άχι! πως μου τα πλήγωσες, ταιράκι μου, τα φύλα τση καρδιάς μου, παλαζάκι μου. Καίεις με και μαραίνεις με, πουλάκι μου, και με βαρυπληγώνεις, παλαζάκι μου. Φεύγεις και παραγγέρνω σου, χρυσέ μου, κει απού θα πας ,σύντροφε  μου, εάν ίσως και γνωρίζουνε, κλωνάρι μου, άχι! στο κάτω κόσμο, παλληκάρι μου.

 

Άχι! και να ‘νταμώνουνε, καλέ μου, παιδιά[14] κι άνε κουβεδιάζουνε, σύντροφε μου, ‘θέλα να σου πω χαιρετισμούς, πουλάκι μου, να πεις  στον αδερφό μου, παλαζάκι μου, ΄θελα ρωτήξεις να του πεις, πουλάκι μου, εκείνος πως πηγαίνει, παλαζάκι μου. Αχ! Αν εγιάνανε οι πληγές, κλωνάρι μου κι αν εγιατρεύτει, παλληκάρι μου.

 

Περίπατο να βγαίνετε, καημός μου, όφου, στον κάτω κόσμο, σκοτωμός μου, για να περνά η ώρα σας, πουλάκι μου, γιατί ταχυδρομεία, παλαζάκι μου, αχ! εκεί δεν υπάρχουνε καημός μου, γράμμα για να λαβαίνης, σκοτωμός  μου.

 

Κ’ εφημερίδες να θωρείς, κοντζά μου, α! να τσι αναγνώθεις, άρχοντα μου, για να μαθαίνεις, τύφλες μου, χρυσέ μου, τα νέα που σ’ αρέσα, σύντροφε μου.

 

Σήμερο ‘ποσφαλίζεσαι, πουλάκι μου, στα δυό σκαλιά του Άδη, παλαζάκι μου και δε ξανανταμώνομε, καλέ μου και δε σε ξαναβλέπω σύντροφε μου.

 

Κι αφήνω σου παραγγελιά, χρυσέ μου, για να ‘ρθης να με πάρης σύντροφε μου.

 

[1] Διατηρώ την ορθογραφία και τη σύνταξη της πηγής.

[2] Εδώ.

[3] Λάσπες.

[4] Μακάρι.

[5] Γύριζα.

[6] Τόπος των γονιών μου.

[7] Έβρισκα.

[8] Φύλακα της εισόδου.

[9] Άδη

[10] Άνθος.

[11] Συνοδεύω.

[12] Περιστεράκι.

[13] Παρατηρώ.

[14] Άραγε.

 

Πηγή: https://www.goodnet.gr/news-item/krissa-laografia-179577.html

 

 

«Της θάλασσας τα ψάρια» [Ζιωγούλα] | Τρίκορφο Γρεβενών

«Της θάλασσας τα ψάρια» [Ζιωγούλα] | Τρίκορφο Γρεβενών

 



 

Τραγούδι του αρραβώνα και της αγάπης από το χωριό Τρίκορφο του νομού Γρεβενών, γνωστό ευρύτερα και σε άλλα χωριά του νομού. Το Τρίκορφο, καθώς και αρκετά γειτονικά χωριά, μολονότι διοικητικά ανήκουν στο νομό Γρεβενών, εντούτοις πολιτισμικά και μουσικά ανήκουν ξεκάθαρα στην περιοχή της Ανασελίτσας (Βοΐου). Το ίδιο ισχύει και για το Επταχώρι του νομού Καστοριάς.

 

Δίσκος: «Της Ανασελίτσας». Γλέντια - Χαβάδες - χοροί & Τραγούδια του Βοΐου

Ελληνική Εθνογραφική Εταιρεία

Συλλογή-Επιμέλεια: Κώστας Τσώνης, καταγόμενος από το Τρίκορφο

Τραγουδούν: Ευρυδίκη Δινοπούλου, Σεβαστή Σιμοπούλου, Ευαγγελία Σιμοπούλου, Αρετή Μπούσιου, Ασπασία Γαλάτου, Δάφνω Μπούσιου, όλες από το Τρίκορφο Γρεβενών

 

Ακούστε το τραγούδι:

https://www.youtube.com/watch?v=jp2d-chb3PA

 

 

Οι στίχοι:

Της θάλασσας τα ψάρια, τα ψάρια (Χ2)

της λίμνης τα νερά [πω πω Ζωγιούλα μου]

της λίμνης τα νερά.

 

Της Ζώϊους μας τα κάλλη,

δεν τα ΄χει άλλη καμιά.

Στη μεσακιά την πόρτα

χτενίζει τα μαλλιά.

- Χτένισ' τα, Ζώιου μ', χτένισ' τα

τα ολόσγουρα μαλλιά

κι εγώ θα στα γεμίσω

βενέτικα φλουριά.

 

 

Πηγή: youtube.com -  #Greek_folk_music #Macedonian_folk_song #Greek_Macedonia

gtp.gr

ΒΑΣΙΛΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ (Μέτσοβο) - Ηπειρώτικα τραγούδια

ΒΑΣΙΛΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ (Μέτσοβο) - Ηπειρώτικα τραγούδια



Παραδοσιακό Ηπειρώτικο τραγούδι, από την περιοχή του Μετσόβου, που αναφέρεται στην αρπαγή της κόρης του Νικολάκη Αβέρωφ, Ευδοκία, σύζυγο του Στεργίου Τζοανόπουλου από τους ληστοσυμμορίτες του Σαρακατσάνου Βαγγέλη Τάκου και του Θύμιου Γάκη στις 27 Ιουλίου 1884 στο Μέτσοβο. Η απαγωγή έγινε μετά από προτροπή του Μετσοβίτη Γεωργίου Ντάλα και του Μεσολογγίτη Φλέγκα, που εργαζόταν στο Μέτσοβο και τον οποίο είχε ραπίσει ο Νικολάκης Αβέρωφ, επειδή πέρασε από το Κουλτούκι του Μετσόβου, όπου κάθονταν μόνο οι άρχοντες. Το συμβάν συγκλόνισε την τοπική κοινωνία και δημιουργήθηκε τραγούδι προς τιμήν της Ευδοκίας που ονομάστηκε "Βασιλ'αρχόντισσα", δηλ. Βασίλισσα και αρχόντισσα, λόγω της ευγενικής της καταγωγής.

 

 

Ακούστε το τραγούδι:

https://www.youtube.com/watch?v=7BSlmzANDPY

 

 

 

Τραγούδι: Γιάννης Παπακώστας

***Από λάθος στο βίντεο γράφτηκε ότι είναι Συρρακιώτικο τραγούδι, αλλά είναι καθαρά Μετσοβίτικο

 

 

Οι στίχοι:

Ώρε δεν είναι κρίμα κι άδικο

Βασιλαρχόντισσα;

Δεν είναι και αμαρτία να είναι η Βασί –

να είναι η Βασίλω, η Βάσω σε ερημιά;

Ώρε να είναι η Βασίλω μ' σ' ερημιά

Βασιλαρχόντισσα;

ώρε, σε κλέφτικα λημέρια

να στρώνεις πε-

ώρε να στρώνεις πεύκα, Βάσω μ', στρώματα;

Ώρε να στρώνεις πεύκα, στρώματα

Βασιλαρχόντισσα

ώρε και οξιές για μαξιλάρια κι ο

ο Θυμιογάκης

ώρε και ο Θυμιογάκης, Βάσω, φώναξε...

ώρε και ο Θυμιογάκης φώναξε

Βασιλαρχόντισσα

ώρε από ψηλή ραχούλα "για σήκω πα-

για σήκω Βάσω, γιε μου, κι έφεξε..."

 

The lyrics:

Isn't it a pity, isn't it unfair

Vasilarchontissa?

Isn't it a sin to be Vasi –

to be Vasilo, Vaso in a desert place?

To be my Vasilo in a desert place

Vasilarchontissa?

In the dens of thieves, (isn't it sin) you to strew, my Vaso,

pines instead of layers?

To strew pines instead of layers

Vasilarchontissa?

And beeches instead of pillows? and

Thimiogakis, my Vaso, shouted

from the top of a high hill:

"Stand up, Vaso, and the aurora came"...

 

NOTE: The words Thimiogakis, Vaso, Vasilo are Geek names. Vaso and Vasilo is the same person and Vasilarchontissa means sth like: Lady - Vasilo.

 

Πηγή: Youtube.com  #Greek_folk_music #Music_of_Epirus

el.wikipedia.org

 

 

Εορτή Αγίου Πνεύματος – έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Κύπρο

Εορτή Αγίου Πνεύματος – έθιμα και παραδόσεις σε Ελλάδα και Κύπρο

 


 

Η εορτή του Αγίου Πνεύματος εορτάζεται πάντοτε ημέρα Δευτέρα, επτά εβδομάδες μετά το Πάσχα και συνδέεται με πολλές παραδοσιακές εκδηλώσεις και έθιμα.

 

Η εμποροπανήγυρη της Κοζάνης
Στο Δρέπανο Κοζάνης στήνεται εμποροπανήγυρη. Μικροί και μεγάλοι επισκέπτονται το Ναό της Αγίας Τριάδας για να προσκυνήσουν την εικόνα και να ανάψουν ένα κεράκι ζητώντας την επιφοίτηση από το Άγιο Πνεύμα και το πρωί τελείται Πανηγυρική Θεία Λειτουργία.

 

Ποντιακές πολιτιστικές εκδηλώσεις
Στα Κομνηνά Εορδαίας, η γιορτή του Αγίου Πνεύματος σηματοδοτεί και την αρχή των πολιτιστικών εκδηλώσεων που διοργανώνει κάθε χρόνο ο τοπικός Πολιτιστικός Ποντιακός Σύλλογος.

 

Το πανηγύρι της Λευκάδας
Στη Λευκάδα, το νησί των ποιητών και των λογίων, κάθε χρονιά στην εορτή του Αγίου Πνεύματος διοργανώνεται ξεχωριστό πανηγύρι στο μοναστήρι της Φανερωμένης, που συγκεντρώνει πλήθος κόσμου από όλα τα μέρη της Ελλάδος.

Σε έναν καταπράσινο πευκόφυτο λόφο, με εκπληκτική θέα προς τον Αϊ-Γιάννη, το μοναστήρι της Φανερωμένης στέκεται αγέρωχο μέσα στους αιώνες αποτελώντας ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία του τόπου.

 

Ταξίδι στο παρελθόν στη Σίφνο
Στη Σίφνο αναβιώνει ένα από τα ομορφότερα ελληνικά έθιμα. Ύστερα από παράδοση αρκετών χρόνων, το νησί αναβιώνει την επικοινωνία του δικτύου των αρχαίων πύργων-φρυκτωριών και ακροπόλεων της Σίφνου (6ου-3ου αι. π.Χ.) μέσω καπνού και κατόπτρων, των οποίων χρήση για αυτόν το σκοπό έγινε για πρώτη φορά πριν από 2.500 χρόνια.

Ταξιδεύοντας στην ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι πύργοι αυτοί, χτισμένοι σε στρατηγικά σημεία σε όλη την έκταση του νησιού, αποτελούσαν ένα δίκτυο με σύστημα ανταλλαγής σημάτων, αφού είχαν τη δυνατότητα να λαμβάνουν και να στέλνουν μηνύματα μεταξύ τους καθώς και από και προς τις τέσσερις αρχαίες ακροπόλεις του νησιού.

Έως σήμερα έχουν καταγραφεί 75 αρχαίοι πύργοι-φρυκτωρίες, και σε σχέση με το μέγεθος του νησιού, που είναι μόλις 74 τ.χλμ, πρέπει να αναφέρουμε ότι η αναλογία είναι εντυπωσιακή.

 

Ιππικοί αγώνες στο Βώλακα Δράμας
Η δημιουργία προστατευτικού κύκλου παίρνει τη δική του ξεχωριστή μορφή στο Βώλακα. Το έθιμο συνδέεται με τη γιορτή του Αγίου Πνεύματος και στην τοπική εθιμολογία είναι γνωστό ως «μουλαροδρομίες». Σύμφωνα με ανέκδοτη περιγραφή:

«Την παραμονή της γιορτής δύο παλικάρια, το ένα από τη μεριά του χωριού και το άλλο από την άλλη (από τον πάνω μαχαλά και τον κάτω μαχαλά όπως λένε), πήγαιναν στην εκκλησία, τους ευλογούσε ο παπάς και τους έδινε ένα χαρτάκι που το πήγαιναν στο εκκλησάκι του Αγίου Πέτρου στα σύνορα του χωριού.

Τα δυο παλικάρια ξεκινάνε το απόγευμα και κάνουνε τον περίγυρο του χωριού έχοντας σαν τελικό προορισμό τους το εκκλησάκι του Αγίου Πνεύματος που βρίσκεται στο Φαλακρό. Με τον περίγυρο αυτό θέλουν να λάβει υπόψη του το Άγιο Πνεύμα ολόκληρο το χωριό και τα χωράφια τους, να τους φωτίσει και να τους βοηθήσει σε δύσκολες καταστάσεις.

Οι γυναίκες κρατούν στα χέρια τους τα «δάκρυα της Παναγίας» (ένα φυτό της περιοχής – με αυτό στολίζουν και τον Επιτάφιο το Πάσχα).»

Τα παλικάρια τα ονόμαζαν «συνουργίες» γιατί γύριζαν τα σύνορα. Το πρωί που φθάνουν στο εκκλησάκι του Αγίου Πνεύματος τους περιμένει ο παπάς καθώς και πολλοί άλλοι προσφέροντάς τους ούζο και μεζέ.

Ο παπάς τους μυρώνει και ξεκινάει τη λειτουργία στο εκκλησάκι. Στη συνέχεια παίρνουν όλοι αγιασμό. Πολλοί είναι ταγμένοι στο Άγιο Πνεύμα και έτσι πάνε αποβραδίς και ετοιμάζουν το γνωστό «κουρμπάνι». Μετά το φαγητό στήνεται ένας μεγάλος χορός που κρατάει μέχρι το μεσημέρι.

 

Αλλαγή μαντηλιού στα Μετέωρα
Οι αναρριχήσεις στους ΜΕΤΕΩΡΙΤΙΚΟΥΣ βράχους είναι μια πολύ παλιά υπόθεση για την περιοχή. Από πολύ παλιά ντόπιοι, βοσκοί και κυνηγοί κινούμενοι από βιοποριστικούς λόγους αλλά και από το ερευνητικό τους ένστικτο, επιχειρούσαν και κατάφερναν αναβάσεις σε πολύ δύσκολους βράχους.

Το έθιμο του ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ του ΜΑΝΤΗΛΑ, όπως και αυτό του ΑΓ. ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ, δείχνει επίσης τη σύνδεση του ντόπιου πληθυσμού με τις αναρριχήσεις: Κάποιος Τούρκος πήγε να κόψει ξύλα στο μικρό δάσος που υπήρχε κάτω από το ασκητήριο του Αγίου Γεωργίου. Κατά τη διάρκεια της κοπής ένας κορμός τον καταπλάκωσε με αποτέλεσμα το σοβαρό τραυματισμό του.

Η γυναίκα του βρίσκοντάς τον τραυματισμένο έταξε το φερετζέ της στον ‘Αγιο προκειμένου να γίνει καλά ο άντρας της. Αυτό έγινε και η γυναίκα αφιέρωσε το φερετζέ στον Αγ. Γεώργιο. Από τότε κάθε χρόνο του Αγίου Γεωργίου οι νέοι ανεβαίνουν μια αρκετά επικίνδυνη ανάβαση, αλλάζοντας τα παλιά μαντήλια με νέα που προσφέρονται ως τάματα.

Παρόμοια, την ημέρα του ΑΓ. ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ντόπιοι νέοι αλλάζουν το μαντήλι που υπάρχει στην κορυφή του ημίκορφου του ΑΓ. ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ μετά από αναρρίχηση ΙV βαθμού.

 

Πρωινό Πανηγύρι Αλιμπίστας Αιτωλοακαρνανίας
Την ημέρα του Αγίου Πνεύματος γίνεται ένα πρωινό πανηγύρι στην Αλιμπίστα, ορεινό χωριό της Αιτωλοακαρνανίας, όπου κατοικούν μόνο δύο οικογένειες. Μετά το τέλος της λειτουργίας εκατοντάδες άνθρωποι σχηματίζουν ουρά μπροστά στον πλανόδιο χασάπη, που κόβει ψητά αρνιά με το μπαλτά.

Πολλοί φέρνουν για συμπλήρωμα πίτες, τυριά και άλλα φαγητά από τα σπίτια τους. Το πρωινό πανηγύρι, του οποίου οι ρίζες χάνονται στον χρόνο, δεν αποκλείεται να αποτελεί συνέχεια αρχαίων εθίμων, που σχετίζονται με την ανατολή του ήλιου και λατρειών αφιερωμένων στον θεό Απόλλωνα.

 

Αρχή καλοκαιρινών εκδηλώσεων στη Σμίξη Γρεβενών
Τα έθιμα του τόπου αναβιώνουν με μεγάλο ζήλο οι Σμιξιώτες κάθε καλοκαίρι, αρχής γενομένης του Αγίου Πνεύματος. Τότε οι γυναίκες του χωριού μοιράζουν πίτες, γλυκά και επταζιμίτικο ψωμί (με μυρωδικά) στην εκκλησία του Αγ. Νικολάου και του Αγ. Αθανασίου.

 

*********

 

Η γιορτή του Αγίου Πνεύματος στην Κύπρο είναι γνωστή ως Γιορτή του Κατακλυσμού.

Με τον τρόπο που γιορτάζονται στην Κύπρο τα έθιμα της γιορτής αυτής ανάγονται στην αρχαιότητα και συνδέονται με την γιορτή των Ανθεστηρίων, αλλά και με την βιβλική ιστορία του Κατακλυσμού του Νώε.

Το νερό, ως πηγή ζωής από την μια οδηγεί στην ανανέωση της φύσης και στην ανθοφορία, και από την άλλη ως καθαρτήριο μέσο, παραπέμπει στον Κατακλυσμό της Παλαιάς Διαθήκης και αποτελεί και στις δύο περιπτώσεις ευκαιρία για ευφορία και γιορτή.

 

Η Γιορτή του Αγίου Πνεύματος

Η γιορτή του Κατακλυσμού γιορτάζεται την Κυριακή της Πεντηκοστής και τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος και έλκει τις ρίζες της από τη «Γένεση» της Παλαιάς Διαθήκης, από την Ελληνική Μυθολογία και την Κυπριακή Λαογραφία, που είναι συνδεδεμένη με τη Θεά Αφροδίτη, την θεά του έρωτα.

 

Τα έθιμα του Κατακλυσμού

Το έθιμο του Κατακλυσμού έχει ρίζες στην ειδωλολατρεία και στη λατρεία της Θεάς Αφροδίτης και του Άδωνη που γιόρταζαν οι αρχαίοι Κύπριοι σε βωμούς με τελετές τις οποίες συνόδευαν λουτρά καθαρμού, αθλητικοί αγώνες, τραγούδια και χοροί, ποιητικοί και μουσικοί αγώνες.

Ωστόσο, παράλληλα με τις θρησκευτικές εκδηλώσεις στις εκκλησίες, στην Κύπρο υπάρχει πλούσιο εορταστικό πρόγραμμα σε διαφορές επαρχίες, το οποίο έχει μια ποικιλία από διαγωνισμούς παραδοσιακών κυπριακών ποιημάτων, ερωτικών τραγουδιών αλλά και «τσιαττιστών».

Επίσης μεγάλη σημασία έχουν και οι παραδοσιακοί χοροί, του καρτζιλαμά, του συρτού, του ζεϊμπέκικου και του χορού του δρεπανιού.

 

Νεροπόλεμος

Μια σημαντική συνήθεια που διατηρείται αυτή την μέρα είναι το «πιτσίλισμα» με νερό ή κολύμβηση στη θάλασσα τη Δευτέρα του Κατακλυσμού.

Στον Κατακλυσμό, ο κόσμος βρέχει ο ένας τον άλλο και αργότερα πάει στην παραλία, είτε για να μπούνε μέσα σε βάρκες για θαλάσσιο περίπατο, είτε για θαλάσσια μπάνια είτε για να παρακολουθήσουν ναυτικούς αγώνες, ιστιοπλοΐες και κωπηλασίες.

Αυτό το έθιμο συμβολίζει τον αγιασμό της ψυχής και του σώματος, όπως και την ανανέωση της ζωής με τον εμβαπτισμό του ανθρώπου.

 

Το ξεχωριστό έθιμο της Κερύνειας

Στην Κερύνεια, υπήρχε το έθιμο ολισθηρός ιστός. Ένας στύλος της Ηλεκτρικής πάνω στην ξύλινη αποβάθρα δενόταν με σχοινιά. Μέσα από μια βάρκα από κάτω άλειφαν τον ιστό με λίπος, και τον περιέχυναν με θαλασσινό νερό, για να γίνεται πολύ πιο γλιστερός. Ο διαγωνιζόμενος προσπαθούσε να περπατήσει πάνω στο κατάρτι μέχρι την άκρη του και να πιάσει μια μικρή Ελληνική σημαία και μετά να πέσει στη θάλασσα. Μόνο πολύ εξασκημένοι κολυμβητές μπορούσαν να κερδίσουν.

 

Τα τσιαττιστά

Φυσικά τα τσιαττιστά είναι ένα μεγάλο κομμάτι του Κατακλυσμού. Τα Τσιαττιστά αποτελούν ένα από τα πιο ζωντανά κομμάτια της κυπριακής λαϊκής ποιητικής δημιουργίας.

Για να διαγωνιστεί κάποιος στα τσιαττιστά πρέπει να είναι καλός ποιητάρης, να έχει την ικανότητα πολύ γρήγορης σύνθεσης στοίχων και  την οξυδέρκεια να απαντά με αμεσότητα στον αντίπαλο του, παρασύροντας τον σε θεματολόγιο της δικής του επιλογής.

 

Πηγή: ekklisiaonline.gr

          tothemaonline.com