...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2023

 

Ο τρύγος του Σεπτέμβρη

 


Το πιο γνωστό πρόσωπο του Σεπτεμβρίου είναι εκείνο του τρυγητή. Οι περισσότερες απεικονίσεις του, ακόμη από τη βυζαντινή περίοδο, τον παριστάνουν, είτε να τρυγά ο ίδιος, είτε με το τρυγοκόφινο γεμάτο σταφύλια, είτε να είναι στεφανωμένος με κλήματα της αμπέλου, είτε να είναι περιστοιχισμένος από άνδρες και γυναίκες σε ευθυμία που προκάλεσε ο μεθυστικός καρπός του αμπελιού.

 

Ο τρύγος κρύβει μέσα του μία γλυκιά ανάμνηση ακόμη και για τα παιδιά της πόλης. Παλιότερα, ήταν το πρώτο μάθημα στα αναγνωστικά του Δημοτικού. Φρέσκα παιδικά μυαλουδάκια ρουφούσαν τις πληροφορίες και τις εικόνες τού πρώτου εκείνου μαθήματος και η χαρά της εισόδου στην καινούργια σχολική τάξη λες και γέμιζε από τους ήχους και τις μυρωδιές του πατητηριού.

 

Στην ύπαιθρο, ο τρύγος ήθελε πολλά χέρια και ήταν πάντα μία από τις πιο συμμετοχικές διαδικασίες της αγροτικής ζωής. Ίσως να είναι και από τις λίγες εργασίες που διατηρήθηκαν μέχρι και σήμερα όπως ήταν στο παρελθόν, καθώς η συλλογή των τσαμπιών απαιτεί προσοχή που δεν μπορεί να εξασφαλίσει ένα μηχάνημα. Ο νοικοκύρης του αμπελιού έπρεπε να εξασφαλίσει εργάτριες, κουβαλητάδες, καλάθια και αχθοφόρα ζώα, να ετοιμάσει τα εργαλεία, να φροντίσει για φαΐ και πιοτί, να καθαρίσει το πατητήρι κλπ.

 

Η έναρξη του τρύγου καθοριζόταν από την κοινότητα ή από τον έμπορο που αγόραζε τη σοδειά. Στην Ανακού της Καππαδοκίας ο πατρίκιος (ντελάλης) του χωριού, ανεβαίνοντας σε ένα ψηλό σημείο της πλατείας, ειδοποιούσε αποβραδίς για το μέρος που θα τρυγούσαν την επόμενη. Έπρεπε να τρυγήσουν όλοι την ίδια μέρα στο ίδιο μέρος, γιατί στην επιστροφή περίμενε ο ενοικιαστής για τον φόρο.

 

Ο τρύγος ήταν αργία για τα σχολεία καθώς όλη η κοινότητα συμμετείχε ενεργά, όχι μόνο στις εργασίες αλλά και στο γλέντι που τις συνόδευε. Στις Σαράντα Εκκλησιές της Ανατολικής Θράκης, παραδείγματος χάριν, όπου άκμαζε παλιότερα η αμπελουργία, η πρώτη μέρα του τρύγου χαιρετιζόταν με τύμπανα και τραγούδια. Όλοι οι συμμετέχοντες προσέρχονταν στο αμπέλι τραγουδώντας και χορεύοντας και με τον ίδιο τρόπο αποχωρούσαν.

 

Επειδή ο τρύγος αλλά και η ωρίμανση του μούστου ήταν διαδικασία ευαίσθητη, οι αγροτικοί πληθυσμοί έδιναν ιδιαίτερη σημασία στους οιωνούς και τηρούσαν με θρησκευτική ευλάβεια τα έθιμα. Στη Λευκάδα δεν άρχιζαν ποτέ τρύγο το Σάββατο. Στην Ικαρία φρόντιζαν ν΄ αρχίσουν τρύγο την Τετάρτη. Στη Λέρο πρόσεχαν ποια μέρα έπεφτε του Αη Γιαννιού του Λιοτροπιού στις 24 Ιουνίου και άρχιζαν την επόμενη. Στα Βούρβουρα της Κυνουρίας άφηναν πάντα ένα κλίμα άτρυγο. Ένας πήγαινε να φέρει κανάτι με το αμίλητο νερό και όλοι νίβονταν πάνω σε αυτό το κλίμα.

 

Σε κάθε αγροτική κοινότητα, η κατασκευή του πατητηριού απαιτούσε τη μέγιστη προσοχή και την επιστράτευση όλης της εμπειρίας των κτιστάδων. Από το πάτημα των σταφυλιών αλλά και τη διαχείριση του μούστου εξαρτάτο η ποιότητα του κρασιού, ενός από τα βασικά αγαθά μαζί με το λάδι και το σιτάρι, που θα χρησιμοποιείτο σε πλήθος περιπτώσεων σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς: στη χαρά και στο πένθος, στη Θεία Λειτουργία και το γλέντι, στο μαγείρεμα αλλά και στα πάμπολλα έθιμα, το κρασί ήταν και παραμένει πάντα εκεί, έτοιμο να επηρεάσει τη διάθεση, να σηματοδοτήσει συμβολισμούς, να συντροφέψει προσωπικές αλλά και κοινωνικές στιγμές.

 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο τρύγος αποτελούσε πάντοτε κεντρική στιγμή στον κύκλο του χρόνου, ενίσχυε δεσμούς, γεννούσε ελπίδες, έδινε υποσχέσεις για εύθυμες κοινωνικές εκδηλώσεις, γινόταν ο καλός φίλος σε ώρες δύσκολες αλλά και σε ώρες χαρμόσυνες. Και βέβαια, σε περιοχές με βασικό εισόδημα από τα σταφύλια, ο τρύγος αποτελούσε θεία δωρεά, καθώς, αυτός ο ευαίσθητος καρπός ήταν και παραμένει ευάλωτος στα τερτίπια του καιρού και σε έκτακτες φυσικές καταστροφές.

 

Πηγή: pemptousia.gr

Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

 

Ο χορός στη ζωή μας

Γράφει η Έλλη Τσιρογιάννη

 



 

 

Η 29η Απριλίου έχει καθιερωθεί από την UNESCO ως ημέρα που γιορτάζεται η πιο όμορφη τέχνη ο «χορός».

 

Ο χορός συμβάλλει πολύπλευρα στον άνθρωπο και στη ζωή του. Ο χορός είναι μια καλλιτεχνική απόλαυση και διασκέδαση, παίζει μεγάλο ρόλο στη ζωή μας.

 

Στη σημερινή εποχή πολλά τα οικονομικά προβλήματα της κάθε οικογένειας, ο χορός προσφέρει την καλύτερη διέξοδο. Ο χορός και το δημοτικό τραγούδι ενώνουν.

 

Πιστεύω ότι ο χορός γενικά για όλους μας είναι χαρά, ενθουσιασμός, έκφραση και αστείρευτη πηγή ζωής. Το να μη χορεύει κάποιος είναι δυσάρεστο. Σε όλες τις κοινωνικές εκδηλώσεις που γίνονται στην Ελλάδα πανηγύρια, γάμοι, γιορτές, γλέντια και διασκεδάσεις ο χορός και το τραγούδι έχουν την πρώτη θέση.

 

Ο χορός είναι ατόφια η ψυχή του λαού και η ανάσα του και όχι μόνο της ομαδικής ψυχής του, αλλά και της ατομικής.

 

Οι Ελληνικοί χοροί είναι στενά συνδεδεμένοι με την Εθνική μας ιστορία. Οι χοροί σε κάθε περιοχή της Ελλάδας διαφέρουν.

 

Έχουμε τα κλέφτικα τραγούδια που εξυμνούν τον ηρωισμό και την αυτοθυσία του Έλληνα και την γενναιότητα της γυναίκας που πολεμάει δίπλα στον άνδρα, δίπλα στον αδελφό στο γιο. Ο χορός είναι η πιο άμεση εκδήλωση των ανθρώπινων αισθημάτων και συναισθημάτων.

 

Πρέπει οι γονείς και οι Σύλλογοι να ωθούν τα σημερινά παιδιά να μαθαίνουν παραδοσιακούς χορούς, ώστε να μένουν κοντά στη Λαϊκή παράδοση. Οι Σύλλογοι που διατηρούν χορευτικές ομάδες επιτελούν μεγάλο έργο, με σκοπό πάντα τη διατήρηση της Παράδοσης.

 

Χορεύει κάποιος γιατί διασκεδάζει, αποκτά φίλους, αυτοπειθαρχεί, χαλαρώνει, μαθαίνει τη συνεργασία, εκφράζει όσα δεν μπορεί να πει.

 

Χορός σημαίνει ν’ αφήσω τη μουσική να με οδηγήσει και να μιλήσει η ψυχή μου, μέσα από την κίνηση.

Ας αραδιαστούμε όλοι στο χορό !! στο ζωντανό θεσμό με το παρελθόν !!!

 

Έλλη Τσιρογιάννη

Πρόεδρος Αργιθεατών Τρικάλων

 

 

Πηγή: www.trikalanews.gr

 


Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023

 

«Κλέφτες Βελτσιστινοί» - Ζίτσα Ιωαννίνων

 

 


 Ιδιότυπο τσάμικο από την περιοχή της Ζίτσας Ιωαννίνων σε εξάσημο ρυθμό. Πρόκειται για τοπική διασκευή του παλαιότερου, ευρύτερα διαδεδομένου τραγουδιού «Κλέφτες παλιοί», αλλά είναι πιο περίτεχνη και με περισσότερα γεμίσματα μελωδία.

 

 Το συνοδευτικό τραγούδι είναι γνωστό σε ολόκληρη σχεδόν την Ήπειρο και αναφέρεται στους Κλέφτες Κρομμύδα και Πουτέτση από τη Βελτσίστα (νυν Κληματιά) Ιωαννίνων, οι οποίοι εκτός από πολεμιστές ήταν και άριστοι γλεντζέδες. Οι πολεμιστές αυτοί έζησαν και έδρασαν στην ύστερη Τουρκοκρατία, δηλ. κατά τα τέλη του 19ου αι. και στις αρχές του 20ου. Παρόλα αυτά, η γενναιότητά τους έκανε τον κόσμο να τους παρομοιάζουν με τους Κλέφτες της εποχής του 1821. Η δημιουργία του εν λόγω τραγουδιού αποδίδεται από τον Τάσο Χαλκιά, στον παλιό δεξιοτέχνη του βιολιού Λάλο Φάκο.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ymFr5JQMXgs

 

 

 

Δίσκος:

"Ζίτσα - Καταγραφές τραγουδιών και χορών περιοχής Ζίτσας"

 

ΜΟΥΣΙΚΟΙ:

Τραγούδι: Γιάννης Καψάλης

Κλαρίνο: Σταύρος Καψάλης

Λαουτοκιθάρα: Διαμάντης Κάλλης

Λαούτο: Θανάσης Μαρκόπουλος

Ντέφι: Πολυχρόνης Καψάλης

Βιολί: Βασίλης Αβραάμ

 

Οι στίχοι:

Άιντε ωρέ οι κλέφτες εξουρί-, ξουρίζονταν μπω μπω, οι κλέφτες μπω, μπω οι κλέφτες.

Ένας τον άλλον ξούριζαν μπω μπω, οι κλέφτες μπω, μπω οι κλέφτες.

Eίχαν ξυράφια μαλαματένια μπω μπω, οι κλέφτες μπω, μπω οι κλέφτες.

Mε τα γυαλιά γυαλίζονταν μπω μπω, οι κλέφτες μπω, μπω οι κλέφτες.

Kι ο καπετάνιος χόρευε μπω μπω, οι κλέφτες μπω, μπω οι κλέφτες.

 

 

#greek_folk_music #music_of_epirus

 

Πηγή:

Youtube.com – Greek folk music

in.gr