...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

Ευχές και κατάρες στο πέρασμα του χρόνου στην Κρήτη

Ευχές και κατάρες στο πέρασμα του χρόνου στην Κρήτη

Σύνταξη κειμένου ΦΑΝΟΥΡΙΟΣ ΖΑΧΑΡΙΟΥΔΑΚΗΣ

 


 

Οι ευκές, όσο και οι κατάρες είχαν μεγάλο ενδιαφέρον, ως προς τη διατύπωση, το ύφος, τη διάρκεια χρόνου, το γρήγορο της απαγγελίας και τη βαθιά επιθυμία να συμβεί σε αυτό που απευθυνόταν, είτε για καλό είτε για κακό.

 

Οι ευκές απευθυνόταν από πρόσωπα συνήθως του στενού οικογενειακού ή φιλικού περιβάλλοντος, όπως πρόσωπα αγαπητά, φιλικά, όπως ο Παππούς με τα παιδιά και τα εγγόνια όταν τους προσέφεραν δώρα ή τους έκαναν κάποια εκδούλευση.

 

Τις πλέον μακροσκελείς ευκές τις απήφθηναν οι ζητιάνοι και προπαντώς οι ζητιάνες του περασμένου αιώνα που γυρνούσαν από σπίτι σε σπίτι με ένα μικρό κάνιστρο και τους έβαζε λάδι η εκάστοτε φιλέσπλαχνη νοικοκυρά.

 

Ο κόσμος πολλές φορές ήθελε να «παίξει» μαζί τους, γνωρίζοντας ότι οι ευκές κάθε ζητιάνας δεν είχαν τελειωμό και έτσι έριχναν παρατεταμένα από το λαδικό λίγο λίγο το λάδι με μικρές διακοπές μέχρι να δουν που μπορεί να τραβήξει η ευκή.

 

Οι ζητιάνες όμως, σαν «καλές επαγγελματίες» τα ήξεραν όλα.

 

Για τους περίεργους που ήθελαν να ακούνε μισή ώρα ευκές, οι ζητιάνες μπορούσαν να ανταποκριθούν χωρίς να επαναλάβουν τα ίδια λόγια.

 

Αυτά βέβαια οι παλαιότεροι τα θυμούνται, ωστόσο και εγώ έχω περισώσει κάποια αποσπάσματα για του λόγου το αληθές.

 

Μία απ’ αυτές τις ευκές που είχε απευθύνει κάποια ζητιάνα την ώρα της διακονιάς, είναι η παρακάτω:

 

«Χαιράμενη κι απίκρατη, και γλυκοσαλισμένη, να χαρείς το στεφάνι σου και τα κοπέλια σου. Στερεωμένη και πολύχρονη σαν τ’ άγιο μοναστήρι. Ο θεός να σ’ έχει καλά και να σου δίνει του Αβραάμ και του Ισαάκ τ’ αγαθά. Υγεία και χαρά πάντα στο σπιτικό σου και ο θεός και η Παναγιά να ‘ναι μπροστά από σένα. Μακριά απ’ αδικιά κι’ απ’ το κακό το μάτι. Χώμα να πιάνεις και μάλαμα να γίνεται………».

 

Ακούγοντας όλα αυτά ο κόσμος εντυπωσιαζόταν και πολλές φορές κάποιος από τη παρέα θέλοντας να κάνει πλάκα, έλεγε στα γρήγορα μια παρατεταμένη ευκή για να καταλήξει στο τέλος να πει τη φράση: «κάνω και για διακονιάρης!!!!!!».

 

Από την άλλη πλευρά οι κατάρες έκρυβαν μίσος, θυμό, αγανάκτηση και κακουδιά πολλές φορές.

 

Ήταν ελάχιστοι αυτοί που ήτανε σε θέση να πούνε μακροσκελής κατάρες και ο κόσμος τους έβλεπε με κακό μάτι και μάλλον για ορισμένους έλεγαν πως είχαν δαιμονικές δυνάμεις και ότι με το μάτι τους και μόνο σε συνδυασμό με τις κατάρες θα μπορούσαν να ρίξουν και κόρακα.

 

Επίσης λέγανε ότι αυτά τα άτομα είχαν κακό μάτι και ο κόσμος όταν τα έβλεπε πίστευε ότι θα τους συμβεί κάτι κακό και για να το αποτρέψουν τα «πούλιαζαν» κρυφά, δηλαδή του έδιναν ένα πούλο (μούτζα).

 

Η κατάρα ήτανε μεγαλύτερη ανάλογα με τη ζημιά ή το πείραγμα που πάθαιναν από κάποιο.

 

Μια κατάρα που περιέσωσα, θα την διαβάσετε ενσωματωμένη σε μια αληθινή ιστορία που είχε διεδραματιστεί πριν πενήντα χρόνια στο χωριό μου τη Γαλιά, και είναι η παρακάτω:

 

Από τα Κάτω περβόλια από τις καρυδιές της, φόρτωσε η «Α/Μ» ένα γομάρι καρύδια, που λίγο πριν είχε ραβδίσει με προορισμό το σπίτι της, στη Γαλιά.

 

Μια τσούρμα Γαλιανάκια τη συναντήσανε την ώρα που έφθανε όξω από το σπίτι της στη Γαλιά, μεταξύ των άλλων και το «Γιαννιό».

 

Ξανθό, με γαλάζια σπινθηροβόλα μάτια, ένα υπερκινητικό παιδί που να σκεφτείτε ότι έμπαινε μέσα στη ρόδα του φορτηγού αυτοκινήτου και τσούρλαγε σε κατηφόρα και πήγαινε από το σπίτι του στη κουτσουνάρα (τοποθεσία στο χωριό του) χωρίς να αισθανθεί ζαλάδα ή ενόχληση.

 

Επειδή όμως είμαι εχέμυθος, δεν θέλω να αποκαλύψω την ακριβή ταυτότητα του, και να σημειώσουμε ότι τη στιγμή αυτή βρίσκεται σε υψηλή περίοπτη θέση.

Ως προείπαμε, το «Γιαννιό» μαζί με τα άλλα συγχωριανάκια του συνάντησαν την «Α/Μ» έξω από το σπίτι της.

 

Πεινασμένα, ξυπόλητα, κακομοιριασμένα, με μπαλωμένα κοντά πανταλόνια και επειδή η πείνα τους ήτανε ανυπόφορη, λόγο της μεγάλης φτώχειας ανέχειας και μιζέριας που επικρατούσε εκείνα τα χρόνια, το «Γιαννιό» πήρε το θάρρος να ζητήσει από την «Α/Μ» μερικά καρύδια να τα φάνε, να τους περάσει λίγο η πείνα.

 

Της είπε δε τα εξής χαρακτηριστικά λόγια:

 

– Δος μας θειά «Α/Μ» μερικά καρύδια να τα φάμενε και μεις, γιατί δεν αντέχουμε τη πείνα που μας κρατά.

 

Αυτή όμως, με γουρλωμένα μάτια, σκληρή επιθετικότητα και κακουδιά απάντησε στο «Γιαννιό» και στη παρέα του τα παρακάτω σκληρά λόγια:

 

– «Οι γιανθρώποι τάχουνε……δεν τα ‘χει όποιος όποιος…….δεν θα φάτε……. μα βγαίνει σας!!!!!, ενώ συνέχισε να ξεφορτώνει το μαξούλι της και να το ανεβάζει με μια ανεμόσκαλα στο δώμα του σπιτιού της.

 

Μόλις τελείωσε το άπλωμα των καρυδιών η «Α/Μ», κατέβηκε από το δώμα και πήρε το γαϊδουράκι της, να πάει να το δέσει στα Λιδιανά στον αχεργιώνα της.

 

Δεν είχε προλάβει όμως να απομακρυνθεί από το σπίτι της και το «Γιαννιό», χωρίς να χάσει χρόνο έβγαλε το σχέδιο και το μετέφερε στ’ άλλα κοπέλια, λέγοντας τους:

 

– Μρε κοπέλια, θέτε να τση φάμε ούλα τα καρύδια, να μη τσ’ αφήσουμε ούτε για τον όρκο ένα;;;.
– Κιαμέ – κιαμέ!!!!! φωνάζουνε ούλα με μια φωνή.
– Μα πως να βγούμε που πήρε τη σκάλα και την έχωσε, επαναλαμβάνουνε αυτά.
– Ξά μου εμένα μρε κοπέλια, τους απαντά και συνεχίζει να τους λέει:
– Κάμετε μου μόνο κατήνα»(υποβαστάξετε με).

 

Του κάνουνε κατήνα, γαντσώνεται πάνω στο τοίχο και σαν αγριόγατος σε κλάσματα του δευτερολέπτου είχε ανεβεί στο δώμα της «Α/Μ».

 

Για κακή της τύχη όμως η «Α/Μ», είχε ξεχάσει τα άδεια τσουβάλια δίπλα στα καρύδια, με συνέπεια η αντίστροφη μέτρηση να αρχίσει να ξετυλίγεται….

 

Αστραπιαία το «Γιαννιό» τσουβαλιάζει τα καρύδια, τα δένει με ένα μπαλότελο και τα γκρεμίζει στα άλλα κοπέλια φωνάζοντας τους:

 

– Φάτε μρέ κοπέλια, μα ποιος κοντό θα τση τα φάει, που κοπέλια δεν έχει!!
Μπας και τα φάει αυτή, η άκλερη, η φαφούτα, η διακονιαριά, η ατζιγκάνα. η σπαγκοραμένη!!!!.

 

Αλλά ως τόσο γκρέμισε και μια λαμαρίνα κεφτέρια που παράλληλα είχε απλώσει στο δώμα της η «Α/Μ», και συνέχιζε να τους φωνάζει (των κοπελιών).

 

– Φάτε μρε κοπέλια και κεφτέρια μα τζάμπα είναι. Δεν θα τα ξαναβρείτε σε ούλη σας τη ζωή!!!!.

 

Τα πεινασμένα κοπέλια χύθηκαν σαν αρπαχτικά πτηνά που αρπάζουν τη λεία τους και καταβρόχθιζαν δύο – δύο τα κεφτέρια, τρώγοντας συγχρόνως και καρύδια.

 

Την όλη σκηνή την είδε μια γειτόνισσα, «όνομα και μη χωριό» και μόλις αντίκρισε την «Α/Μ», και συγκεκριμένα τη στιγμή που γυρνούσε από τον αχεργιώνα της στα Λιδιανά, φωνάζοντας της, της λέει:

 

– Γλάκα θεία «Α/Μ» και το «Γιαννιό» δε σου ‘φηκε πράμα απάνω στο δώμα.
Ανεβαίνει η «Α/Μ» στο δώμα και καθώς αντίκρισε «κρανίου τόπο», αρχινά να εκτοξεύει πρωτόγνωρες και βαριές, με μεγάλο μίσος κατάρες, λέγοντας:

 

– Ο Θειός κι’ Γης να μου τ’ αξιώσει κι γι’ επτά ουρανοί να μου πακούσουνε και να κυλιστεί στο αίμα του και να το δω κουτσό και κουτσοπόδι, στραβό και στραβελιάρι, και να μπούνε οι χίλιοι διαόλοι μέσα ντου, να γαυγήσουνε, να μουγκρήσουνε, να κράξουνε και να το φέρουνε σα το Παππού του στη σκάλα.

 

Συγχρόνως σφίγγει και κατεβαίνει στου Φίκο τη σωχώρα, βρίχνει το πατέρα του «Γιαννιού» και του κάνει το «μουζντέ».

 

Κατά τους αυτόπτες μάρτυρες, το τι επακολούθησε, δεν περιγράφεται.

 

Το «Γιαννιό» το κρέμασε ανάποδα κάτω από μια μουρνιά και άρχισε να το χτυπά με ένα χρυμπάτσι ανελέητα.

 

Όλη η γειτονιά μαζεύτηκε και είδανε και πάθανε πως να ξεμπερδέσουνε το «Γιαννιό» από τα μανιασμένα χέρια του πατέρα του.

 

Όμως, κατά τα Χριστιανικά δεδομένα η θρησκεία μας προτρέπει: «ευλογείτε και μη καταράστε».

 

Για το λόγο αυτό δύο τουλάχιστον Ιερωμένοι, αυτόπτοι μάρτυρες της αφήγησης του «Γιαννιού», αυθόρμητα υποσχέθηκαν να συμπεριλάβουν την αείμνηστη «Α/Μ» στο κώδικα της εκκλησίας που μνημονεύονται όλοι οι πεθαμένοι για να την συγχωρέσει ο Θεός.

 

Ως τόσο βέβαια και ο γράφων, εύχεται, να ‘ναι ελαφρύ το χώμα που τη σκέπασε, εξάλλου «ουδείς αναμάρτυτος σ’ αυτόν εδώ το κόσμο!!!!!».

 

Πηγή:  maleviziotis.gr – cretanmagazine.gr

 

 

Τα Έθιμα της Παλιάς Μάνης!

Τα Έθιμα της Παλιάς Μάνης!

 



 

Είναι καιρός πιστεύουμε, εκτός των άλλων, να αναφερθούμε και στα έθιμα των Μανιατών όπως αυτά ίσχυαν κάποτε, όχι πολύ μακριά από το σήμερα πάντως!! Και πως βέβαια να ισχύουν και σήμερα, την στιγμή που βδελυγμία της ερήμωσης κτυπά όλο και περισσότερο τούτον εδώ τον τόπο!

 

Ας δούμε λοιπόν κάποια από τα έθιμα ή τους άγραφους νόμους των Μανιατών:

 

Ο Σεβασμός. Συνήθως ο σεβασμός αφορούσε την στάση των νεότερων απέναντι στους γεροντότερους ή γενικά στους μεγαλύτερους σε ηλικία. Το κλασσικό αυτό έθιμο των Αρχαίων Σπαρτιατών το συναντά κανείς στην ρούγα, στα σπίτια και γενικά όπου βρεθούν νεότεροι με γεροντότερους. Είθισται μάλιστα εφόσον συναντηθούν, οι νεότεροι να προσφέρουν την θέση τους στους μεγαλύτερους.

 

Η Υπακοή. Περίπου τα ίδια ισχύουν ότι είπαμε και προηγούμενα που αφορούν τις διαφορετικές ηλικίες. Και σε αυτή την κατηγορία οι νεότεροι υπακούν τους μεγαλύτερους Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις, ο νεότερος δέχονταν, χωρίς προσβολή, και ξύλο από τον μεγαλύτερο, σε αντίθεση βέβαια από συνομήλικο ή μικρότερο όπου πλέον οι διαφορές λύνονταν με τουφέκι.

 

Η Ενέδρα. Στην Μέσα Μάνη η χωσία, ενέδρα, γίνονταν σε δυο κυρίως περιπτώσεις:

 

Είναι η κρυπτεία της Αρχαίας Σπάρτης. Κατά την κρυπτεία οι Σπαρτιάτες ασκούσαν τους νέους στο δόλο και στο χύσιμο ανθρώπινου αίματος, γιατί τους έβαζαν να κρύβονται τη νύχτα σε μέρη που θα περνούσαν Είλωτες τους οποίους τελικώς  και σκότωναν. 

 

α. Για να σκοτώσουν τον εχθρό πράγμα που ήταν απολύτως κατανοητό, όταν είχε κηρυχθεί πολεμική σύγκρουση μεταξύ οικογενειών, πατριών κλπ και

 

β. Για να σκοτώσουν όχι εχθρό απαραίτητα, αλλά ουδέτερο, συνήθως αχαμνόμερο ή και φίλο ακόμα για να μην πληθαίνουν και γίνονται δυνατότεροι.

 

Η Οπλοφορία.  Ο Θουκυδίδης γράφει για τους αρχαίους: Όλοι οι ΄Έλληνες οπλοφορούσαν, γιατί τα σπίτια τους ήταν απροφύλακτα και η μεταξύ τους επικοινωνία δεν ήταν ασφαλής. Έτσι συνήθισαν να ζουν, όπως οι βάρβαροι.

 

Η Πληρωμή για την γυναίκα. Τα λεφτά που δίνει ο γαμπρός στον πεθερό την ημέρα του γάμου για την νύφη είναι τα δώρα του γαμπρού στον πεθερό που συναντούμε στον Όμηρο:

 

α. Ο Αγαμέμνονας στέλνει ανθρώπους στον Αχιλλέα να πει ότι έχει τρεις θυγατέρες: Τη Χρυσόθεμη , τη Λαοδίκη και την Ιφιάνασσα και ότι μπορεί να διαλέξει από αυτές όποια θέλει για γυναίκα του, χωρίς να δώσει δώρα για δαύτη!!

 

β. Ο Έκτορας έδωσε την ημέρα του γάμου του με την Ανδρομάχη στον πεθερό του Ηετίωνα άπειρα δώρα!!

 

Τα παιχνίδια των νέων και αντρών. Αυτονόητα βασικό ήταν η σκοποβολή, έπειτα το λιθάρι και τέλος το πήδημα. Παιχνίδια που συναντούμε κατά παρόμοιο τρόπο και στην Οδύσσεια του Ομήρου.

 



 

Η πάλη των παιδιών. Τα παιδιά ασκούνταν στην πάλη. Καθημερινά στις ρούγες καλούσαν δυο παιδιά, στα πόδια τους έβαζαν χούφτες από χαλίκια και έλεγαν προς αυτά: " Αυτός είναι ο πύργος σου και εκείνος ο δικός σου. Ποιός μπορεί να χαλάσει τον πύργο του άλλου;" Τα παιδιά με την αφέλεια τους κλωτσούν και ρίχνουν κάτω ο ένας τον πύργο του άλλου και ασφαλώς δεν αργούν να έρθουν στα χέρια.

 

Οι κατάρες. Στην Μέσα Μάνη συνηθίζονταν οι κατάρες. Για την παραμικρή ζημιά καταριόντουσαν. Καταριόντουσαν οι γυναίκες, καταριόντουσαν οι γέροι προς τα παιδιά τους που έκαναν αταξίες και εκείνους που τους στεναχωρούσαν.

 

Στο Μουσείο της Κηφισιάς, όπου φυλάσσονται οι πολυτελείς σαρκοφάγοι της οικογένειας του Ηρώδη του Αττικού υπάρχει μια επιγραφή η οποία λέει:

"Όποιος και αν είσαι συ ο σημερινός νοικοκύρης του τόπου αυτού, να προσέχεις τους τάφους αυτούς και τα αγάλματα των Θεών που είναι μέσα, αλλιώς να είσαι καταραμένος να ξεκληρίσεις και να μην μείνει τίποτε από το σόϊ σου, η Γη να μην φυτρώνει τίποτε για εσένα και η θάλασσα να μην σου είναι πλωτή ..."

 

Ο χειρόμυλος. Ο χειρόμυλος που αλέθουν οι γυναίκες το κριθάρι τη νύχτα, είναι απόγονος του αρχαίου χειρόμυλου, και τα μοιρολόγια των γυναικών της Μέσα Μάνης, που συνοδεύουν το άλεσμα, είναι συνέχεια των επιμυλίων ωδών των αρχαίων.

 

Οι τρίχες του κεφαλιού. Τις μαδούν οι γυναίκες όταν θρηνούν και μοιρολογούν συγγενή τους. Ακολούθως τις ρίχνουν στον νεκρό!! Όσο και αν είναι παράξενο είναι και αυτό αρχαίο έθιμο: 

 

Οι Μυρμιδόνες κατά την διαταγή του Αχιλλέα, σκέπασαν το νεκρό Πάτροκλο με τρίχες των κεφαλιών τους. Ο δε Αχιλλέας έκοψε τα μακριά ξανθά μαλλιά του και τα έριξε επάνω στον νεκρό φίλο του.

 

Τα μοιρολόγια.  Αφήσαμε τελευταίο, σκόπιμα, το έθιμο του μοιρολογιού στην Μάνη. Δεν ισχύει ασφαλώς μόνο στην Μάνη. Το μοιρολόϊ υπάρχει γενικά σε όλο τον κόσμο το οποίο εκφράζεται με διάφορους τρόπους. Όμως τα επιφωνήματα, οι ασυνάρτητες λέξεις, οι φράσεις που εκφράζουν τον πόνο των ζωντανών για τον άνθρωπο που χάνουν, μάλλον εδώ στην Μάνη συναντάται κατά κόρον δίνοντας ένα ξεχωριστό και μοναδικό τόνο.

 

Πηγή: omorfimani.blogspot.com

 

 

Φούστουρον – η ποντιακή ομελέτα

Φούστουρον – η ποντιακή ομελέτα

Του Δημήτρη Μπούτου

 



 

«Γαμπρέ, φούστουρον τρως;» ρωτούσε η μητέρα της νύφης τον μέλλοντα γαμπρό ενώ του προσέφερε την παραδοσιακή ποντιακή ομελέτα κατά το «Νυφόπαρμα». Κατά το έθιμο του ποντιακού γάμου, το πρωινό της μεγάλης μέρας, νυμφίος και συγγενείς έφταναν έφιπποι στο σπίτι της νύφης όπου τους περίμεναν τα καθιερωμένα κεράσματα: μια πιατέλα με κότα βραστή για τον κουμπάρο και μια πιατέλα φούστουρον για τον γαμπρό. Μετά το φαγητό οι γονείς της νύφης τον οδηγούσαν στην πόρτα του δωματίου της όπου και την παρέδιδαν.

 

To φούστουρον (φούστορον ή και φούστρον) είναι στην ουσία αφράτη ομελέτα, φαγητό της ημερήσιας διάταξης στα περισσότερα σπίτια των Ποντίων. Η βασική του συνταγή, αυγά, βούτυρο και αλάτι, κατά την κυρία Τραπεζουντίδου, αλλά τα υλικά πληθαίνουν ανάλογα με την πείνα όσων περιμένουν στο τραπέζι κι έτσι, όπως σε κάθε τύπου ομελέτα, ταιριάζουν ωραία πατάτες τηγανητές, ντομάτα ή πιπεριές.

 

Το φούστουρον του γάμου - για 2:

  • 4 αυγά
  • 3 κ.σ. καλό βούτυρο
  • 1 κεσεδάκι γιαούρτι (των 250 γρ.)
  • ένα φρέσκο κρεμμύδι ψιλοκομμένο
  • αλάτι και πιπέρι
  • φέτα 200-250 γρ. τριμμένη με το χέρι
  • μια τηγανιά πατάτες

 

Πρώτα ετοιμάζουμε μια τηγανιά πατάτες, με τον τρόπο που ξέρει ο καθένας, μια μόνο συμβουλή: καυτό το λάδι πριν πέσουν στο τηγάνι για να κάνουν κρούστα τραγανή και ποτέ στιμωγμένες, να μη διαλυθούν. Μόλις τηγανιστούν τις αφήνουμε σε πιάτο στρωμένο με ένα φύλλο απορροφητικό χαρτί.

 

Σε άνετο, βαρύ τηγάνι (μαντεμένιο θα ήταν ό,τι καλύτερο) και σε δυνατή φωτιά ζεσταίνουμε το βούτυρο μέχρι να λιώσει και να κάψει. Στο μεταξύ, σε άνετο μπολ, σπάμε τα αυγά και τα ανακατεύουμε καλά προσθέτοντας σταδιακά το γιαούρτι. Εκεί και η φέτα και το κρεμμύδι. Μόλις το βούτυρο αρχίσει να ευωδιάζει, ρίχνουμε τις πατάτες στο μίγμα με τα αυγά και από εκεί όλα μαζί στο τηγάνι. 3-4 λεπτά υπομονής για να ψηθεί από τη μια πλευρά και να κάνει κρούστα σφιχτή.

 

Έρχεται η ώρα για το αναποδογύρισμα και ψήσιμο από την άλλη. Δύο οι τρόποι: είτε το γυρίζουμε με μια σπάτουλα εντός τηγανιού, με κίνδυνο να σπάσει σε κομμάτια αλλά χωρίς να χάσει το ελάχιστο σε νοστιμιά, είτε, για να χαρεί και το μάτι, καλύπτουμε το τηγάνι με ένα μεγάλο πιάτο, το αποσύρουμε από τη φωτιά, αναποδογυρίζουμε την αφράτη ομελέτα και πάλι πίσω στο τηγάνι με την άψητη μεριά από κάτω. Αν το βούτυρο έχει εξαφανιστεί από τον πάτο του τηγανιού, που συνήθως έχει, όσο η ομελέτα είναι στο πιάτο ανανεώνουμε με μία κουταλιά της σούπας μέχρι να λιώσει και τότε την ξαναρίχνουμε. Λίγη μαεστρία θέλει και το σχήμα της δεν θα χαλάσει καθόλου, θα θυμίζει καλοψημένη φριτάτα.

 

Απευθείας στο πιάτο και σβέλτα λίγη τριμμένη φέτα πάνω του, να μαλακώσει όσο είναι καυτό. Αλάτι και πιπέρι ο καθένας στο πιάτο.

 

Πηγή: bostanistas.gr