Δροσουλίτες
Το Φραγκοκάστελο είναι ένα βενετσιάνικο κάστρο στην επαρχία των Σφακίων,
όπου διαδραματίστηκε ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της κρητικής
ιστορίας. Πρωταγωνιστής ο Χατζημιχάλης Νταλιάνης, από το Δελβινάκι της
Ηπείρου. Άνθρωπος σπουδαγμένος στην Ιταλία, που εμπορευόταν καπνό στην
Τεργέστη. Η παράδοση αναφέρει πως βαπτίστηκε χατζής στον Ιορδάνη
ποταμό, σε ένα από τα ταξίδια του στους Αγίους τόπους κι έτσι προέκυψε
το Χατζή- Μιχάλης.
Αφού το 1816 έγινε μέλος της φιλικής εταιρίας, ξεκίνησε τον αγώνα
εναντίον των Τούρκων. Εν αρχή οργανώνει το πρώτο ελληνικό ιππικό σώμα με
δική του χρηματοδότηση και εν συνεχεία προσπαθεί να βοηθήσει τον Εμίρη
Μπασίρ εναντίον των Οθωμανών με την ελπίδα ότι έτσι θα αποδυνάμωνε τον
τούρκικο στρατό στην Ελλάδα, κάτι που δεν το κατάφερε τελικά.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, απελευθέρωσε την Κάρυστο και πολέμησε δίπλα
στον Καραϊσκάκη στη Μάχη του Φαλήρου, μετά από τις μάχες που προηγήθηκαν
στην Πελοπόννησο εναντίον του Ιμπραήμ Πασά. Το 1827 τον καλούν στην
Κρήτη κι εκεί αναλαμβάνει την ηγεσία των επαναστατών.
Η κρητική επανάσταση ξεκινάει λοιπόν από τα Σφακιά με επιτυχία. Στην
προσπάθεια του να αντισταθεί στον Αλβανό πασά της Κυδωνίας Μουσταφά
Ναϊλή πασά, που στρατοπέδευσε στις Βρύσες Αποκορώνου, στήνει ενέδρα και
στις 8 Μαΐου, με τμήμα του ιππικού και πεζών, με την συνεργασία των
Μανουσογιαννάκη και Δεληγιαννάκη, σκοτώνουν 40 Τούρκους και
αιχμαλωτίζουν πολλούς.
Έπειτα ο Νταλιάνης καταλαμβάνει το Φραγκοκάστελο, κατασκευάζει τρεις
προμαχώνες και μένει εκεί με 500 άντρες και 100 ιππείς. Στις 17 Μαΐου, ο
Μουσταφά με 8.000 πεζούς, 400 ιππείς και 6 κανόνια, φτάνει στο
καψόδασος και το ξημέρωμα της 18ης Μαΐου ξεκινάει την επίθεση για μια
άνιση μάχη. Τα πυρομαχικά των Ελλήνων τελειώνουν κι έτσι οι Οθωμανοί
καταλαμβάνουν το Φραγκοκάστελο σκοτώνοντας τους όλους. Ο Χατζημιχάλης
αναγκάζεται να βγει από το φρούριο με τους ιππείς, ώστε να μπορέσουν οι
υπερασπιστές στους προμαχώνες να μπουν εντός αυτού, όμως η πύλη ήταν
γεμάτη νεκρούς, τόσο που έφραξε, οπότε ψάχνοντας άλλο σημείο πρόσβασης,
περικυκλώθηκε από τους Τούρκους στρατιώτες. Συνεχίζοντας να πολεμάει
μέχρι τελευταία στιγμή, σπάει το σπαθί του και σκοτώνεται το άλογό του.
Ήταν πλέον αδύνατον να αντισταθεί κι έτσι έπεσε νεκρός αποκεφαλισμένος.
Το κεφάλι του οι Τούρκοι στέλνουν τρόπαιο στην Μουσταφά Ναϊλή πασά. Η
πολιορκία συνεχίστηκε για επτά ημέρες κι έτσι στις 24 Μαΐου ο Μουσταφά
ήρθε σε συμφωνία με τους υπερασπιστές του κάστρου να το παραδώσουν.
Αφού κατέστρεψε τους πύργους του κάστρου προς την ξηρά ο Μουσταφά έφυγε
νικητής προσωρινά όμως, αφού 1.000 Σφακιανοί ορκίζονται εκδίκηση για το
θάνατο του Χατζημιχάλη κι έτσι ακολουθεί άλλη μια μάχη κατά την οποία
πέφτουν νεκροί 1.800 Τούρκοι στρατιώτες. Αναφέρουν οι Σφακιανοί πως ήταν
προτιμότερο οι Έλληνες να δώσουν τη μάχη στα βουνά στις (Μαδάρες) αφού
ήταν καλύτερο σημείο άμυνας και όχι στο πεδινό Φραγκοκάστελο, όμως ο
Νταλιάνης ήταν άφοβος, κουζουλός πολεμιστής δίχως εμπειρία σε τέτοιο
πόλεμο στα πεδινά, οπότε, έκανε λάθος να υποτιμήσει τις δυνάμεις του
Μουσταφά.
Πέρασε ο καιρός και η άμμος κάλυψε τα πτώματα. Η θρησκευτική παράδοση
λέει πως αν οι ψυχές δε διαβαστούν, ζουν παγιδευμένες μεταξύ της ζωής
και του θανάτου, δεν ησυχάζουν κι έτσι έφτασε η στιγμή κάποια ξημερώματα
Μαΐου, κάποιοι βοσκοί και ψαράδες να δουν πάνω από τη μονή του Αγίου
Χαραλάμπους, μια στρατιά από ανθρώπινες σκιές ,πεζούς και καβαλάρηδες,
με όπλα και σπαθιά, να οδεύουν προς τη Θάλασσα.
Οι ντόπιοι ονόμασαν το οπτικό αυτό φαινόμενο “Δροσουλίτες” γιατί η
εμφάνιση του, γίνεται μόνο με τη δροσιά της αυγής κατά το τέλος του Μάη
(Τριανταφυλλά) με τις πρώτες δέκα μέρες του Ιούνη (θεριστή). Έτσι
υπέθεσαν ότι πρόκειται για τις ψυχές του Χατζημιχάλη Νταλιάνη και των
πολεμιστών του. Μάλιστα κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, οι
γερμανοί, έριξαν με τα πολυβόλα θεωρώντας τις σκιές αντάρτες.
Προσωπικά δεν μπορώ να πιστέψω στα φαντάσματα, όμως δεν μπορώ να
διαψεύσω μια καλή μου φίλη από το Ηράκλειο, που ξημέρωσε στην παραλία
του Καστελίου, προκειμένου να δει τους “Δροσουλίτες” και όντως τους είδε
και μάλιστα δεν ήταν μόνη αλλά είχε και μάρτυρες φίλους της που
μπορούν να το επιβεβαιώσουν. Μάλλον πίστεψαν τόσο πολύ ότι θα δουν το
φαινόμενο που πράγματι το είδαν, κάτι που ονομάζεται Αυθυποβολή.
Ερμηνείες υπάρχουν αρκετές.
Α) Μια εξήγηση μιλάει για φαινόμενο ανωτέρου αντικατοπτρισμού, από
στρατιώτες της Λιβύης, κάτι που δεν ισχύει αφού η απόσταση είναι
μεγαλύτερη των 40 χιλιομέτρων και οι στολές εντελώς διαφορετικές.
Β) Άλλη εξήγηση μιλάει για διάθλαση του φωτός ανάλογο με το ουράνιο τόξο.
Γ) Οι παλιοί είναι πεπεισμένοι ότι πρόκειται για φαντάσματα και
αναφέρουν πως ο εγγονός του Χατζημιχάλη, Χρήστος Νταλιάνης, το 1928
απευθύνθηκε στην ΕΨΕ (εταιρία ψυχικών ερευνών) η οποία χαρακτήρισε το
φαινόμενο μεταφυσικό.
Δ) Μια άλλη εξήγηση έχει σχέση με τη θέση του ήλιου που τις πρώτες δέκα
ημέρες του Ιουνίου βρίσκεται ελάχιστα πιο χαμηλά για 10 περίπου λεπτά.
Σε αυτό το 10λεπτο, εξ’ αιτίας της ιδιομορφίας του εδάφους και των
πολλών λόφων που σχηματίζουν οροσειρά, διακρίνεται μια κίνηση αντίθετης
κατεύθυνσης των σκιών προς την ομίχλη της πρωινής δροσιάς.
Ε) Υπάρχει η άποψη ότι το φαινόμενο δημιουργείται συνήθως από την άπνοια
και την υψηλή υγρασία γιατί παρόμοια φαινόμενα εθεάθησαν και σε άλλα
μέρη της Κρήτης.
Στ) Υπάρχουν βέβαια και οι απόψεις ότι το φαινόμενο, παρουσιάζεται όταν
φυσάει ελαφρύ νοτιαδάκι και όχι με άπνοια και υψηλή υγρασία και συνήθως
τους 2 τελευταίους μήνες της Άνοιξης και καθόλου τον Ιούνιο.
Η) Οι βασικοί παρατηρητές υπήρξαν βοσκοί και ψαράδες, μάλιστα στα Σφακιά
όταν ρώτησα νέους μου απάντησαν πως δεν έχουν δει ποτέ κάτι παράξενο,
αλλά κάποιοι παππούδες 100 χρονών ισχυρίζονται ότι έχουν ζήσει το
φαινόμενο αρκετές φορές. Όλα αυτά λοιπόν ενισχύουν την άποψη ότι το
φαινόμενο είναι μύθος και μάλιστα δεν είναι ο μόνος μύθος που έχουν στην
Κρήτη, αφού η ιστορία της, είναι γεμάτη δεισιδαιμονίες και νεράιδες, κι
αυτό της προσθέτει περισσότερη γοητεία
Άρθρο αφιέρωμα από τον κ. Ανδρέα Αδαλη.
Πηγή: xoreytis.gr
Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025
Δροσουλίτες
Ο Αργαλειός
Ο Αργαλειός
Ντοματοκεφτέδες Σαντορίνης
Ντοματοκεφτέδες Σαντορίνης
Πηγή : tropoikaitopoi.gr
Η κυρά Φροσύνη
Η κυρά Φροσύνη
Κυρά Φροσύνη
που πνίξανε τις δεκαεφτά μαζί με την κυρά…
Η κυρά Φροσύνη του Αλή πασά
τα μαλλιά της λύνει κάθε που φυσά
Κι απ’ της λίμνης βγαίνει τ’ αφανέρωτα
λέει στην οικουμένη για τον έρωτα
Και ξυπνάνε πόθοι στα κορμιά πνιγμένοι
γεια σου παινεμένη, γεια σου αρχόντισσα
Και ξυπνάνε πόθοι στα κορμιά πνιγμένοι
γεια σου παινεμένη, δε σε πρόφτασα
Ο έρωτας κι ο άνθρωπος θεριά είναι δε σαστίζουν
Καλέ κυρά
στο τέλος κάποιος χάνεται
βαθιά νερά
Με τα μάτια το ‘πα τ’ ομολόγησα
σε χαρές δικές μας υπολόγισα
έρωτά μου όχι δε φιλιώνουνε
κυνηγιούνται οι στόχοι και ματώνουνε
Και ξυπνάνε πόθοι στα κορμιά πνιγμένοι
γεια σου παινεμένη, γεια σου αρχόντισσα
Και ξυπνάνε πόθοι στα κορμιά πνιγμένοι
γεια σου παινεμένη, δε σε πρόφτασα
Δε σου το ‘πα φως μου, κρυφ’ το δαχτυλίδι
ειν’ η ζήλεια φίδι, δε σε πρόφτασα
Δε σου το ‘πα φως μου, να μας δουν δεν κάνει
λιαχτουρί φουστάνι δε σε χόρτασα
Πηγή: mixanitouxronou.gr
Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025
«ΕΞΕΦΕΞΕ Η ΑΝΑΤΟΛΗ» - Ροδοτόπι Ιωαννίνων
«ΕΞΕΦΕΞΕ Η ΑΝΑΤΟΛΗ» [στα τρία] - Ροδοτόπι Ιωαννίνων
Πολύ παλιό, Ηπειρώτικο τραγούδι, τύπου στα τρία από την περιοχή της Θεσπρωτίας, γνωστό και στις όμορες περιοχές της Λάκκας Σουλίου, της Δωδώνης, Ντουσκάρας και Κουρέντων-Ζίτσας. Η εν λόγω παραλλαγή προέρχεται από το χωριό Ροδοτόπι, χωριό στην περιοχή Κουρέντων-Ζίτσας.
Πρόκειται για την πανελλήνια Παραλογή της «Επιστροφής του ξενιτεμένου», ενός επεισοδίου, κατά το οποίο, ο για χρόνια ξενιτεμένος σύζυγος επιστρέφει στο σπίτι του, αλλά η γυναίκα του δεν τον αναγνωρίζει μετά από χρόνια απουσίας. Του θέτει ερωτήσεις, τις οποίες μόνο ο σύζυγός της θα μπορούσε να απαντήσει, ώστε να τον αναγνωρίσει και να ξανασμίξουν.
Η επιστροφή του ταλαιπωρημένου ξενιτεμένου, ο οποίος δεν είχε δώσει σημεία ζωής για χρόνια και η πίστη της συζύγου του, η οποία θέλει σημάδια για να πειστεί για τα λεγόμενα του αγνώστου γι' αυτήν άντρα που στέκεται εμπρός της, θυμίζουν έντονα το ομηρικό επεισόδιο αναγνώρισης μεταξύ του Οδυσσέα και της Πηνελόπης. Σε αντίθεση, ωστόσο, με όσους αρέσκονται στο να αποδίδουν κάθε στοιχείο του σύγχρονου, λαϊκού πολιτισμού στην Αρχαία Ελλάδα, πρέπει να τονίσουμε πως δεν προέρχεται το σύγχρονο τραγούδι από την Οδύσσεια, αλλά η Οδύσσεια φτιάχτηκε από τη συρραφή προγενέστερων τραγουδιών, τα οποία σε κάθε εποχή, σε κάθε κοινωνία, σε κάθε πολιτισμό, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για έκφραση των ανθρώπινων συναισθημάτων. Η ισόβια πίστη μεταξύ των δύο συζύγων, αποτελεί πρωταρχική αξία σε κάθε κοινωνία, γι' αυτό και τα τραγούδια αυτά είναι αρχέγονα, πιο αρχέγονα και από τον ίδιο τον Όμηρο και τα έργα του.
ΔΙΣΚΟΣ:
Το Ροδοτόπι άλλοτε και τώρα
Προοδευτικός Σύλλογος Ροδοτοπίου, Ιωάννινα 2012
Πρόεδρος: Βύρων Παπαγεωργίου
Τραγούδι:
Λεμονιά Λύτη, Αγγελική Παππά, Αγγελική Πανταζή, Αικατερίνη Λύτη, Σουσάνα Παππά, Δήμητρα Λύτη, Λεμονιά Μπερή (όλες από το χωριό Ροδοτόπι)
ΜΟΥΣΙΚΟΙ:
Κλαρίνο: Ναπολέων Ζούμπας
Ντέφι: Μανώλης Κόττικας
Λαούτο/Κιθάρα: Ιωάννης Δεληγιάννης
Ακούστε το τραγούδι:
https://www.youtube.com/watch?v=OtnGJYbYRr4
Οι στίχοι:
Εξέφεξε, άει μωρ' Γιούλα μου, εξέφεξε η Ανατολή
και πάει η Πούλια γιόμα, μωρή καλή κοπέλα
και πάει η Πούλια γιόμα, πάρε τη ρόκα σ' κι έλα.
Παίρνω κι εγώ τον Γρίβα μου και πάω να τον ποτίσω,
βρίσκω μια κόρη που 'πλενε, τ' ανδρός της το μαντήλι.
Σαράντα κούβες έβγαλα, στα μάτια δεν την είδα
και πάνω στις σαράντα δυο την βλέπω δακρυσμένη.
Κόρη μου, πού είναι ο άντρας σου, που είναι κι ο καλός σου;
Ο άντρας μου 'ναι στην ξενιτιά και λείπει δέκα χρόνια,
κι αν δε φανεί κι αν δε θα 'ρθει, καλόγρια θα γίνω.
Πηγή: Youtube.com - #greek_folk_music #music_of_epirus
Φωτογραφία: zitsa.gov.gr
-
ΧΑΣΑΠΙΚΟ ΜΙΝΟΡΕ - Παρ. Κωνσταντινούπολης Νοσταλγικό χασάπικο σε ελάσσονα κλίμακα (μακάμ Νεβεσέρ), από αυτά που έπαιζαν οι παρέες...
-
30 εκφράσεις που όλοι χρησιμοποιούμε καθημερινά άλλα λίγοι γνωρίζουν τι πραγματικά σημαίνουν. Στον καθημερινό μας λόγο χρησιμο...
-
Τι γιορτάζουμε και τι τρώμε του Σταυρού: 25 συνταγές για όσους νηστεύουν Στις 14 Σεπτεμβρίου γιορτάζεται η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, του κορ...