...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

 

Αυτός ήταν ο διαβόητος, «Γιάννης ο φονιάς» στο θρυλικό τραγούδι Χατζιδάκι-Γκάτσου

 


 

Με λίγες απλές κουβέντες ο Νίκος Γκάτσος μεταφέρει την τραγικότητα του ανθρώπινου πεπρωμένου στο θρυλικό τραγούδι «Γιάννης ο Φονιάς», με τον Μάνο Χατζιδάκι να ντύνει με προσήλωση και ευλάβεια μουσικά τους στίχους, δίνοντας ένα αποτέλεσμα «καταδικασμένο» να μιλά για πάντα στην ψυχή των ανθρώπων…

 

Ο Γιάννης ο φονιάς, παιδί μιας Πατρινιάς

κι ενός μεσολογγίτη

Προχτές την Κυριακή, μετά απ’ τη φυλακή

επέρασ’ απ’ το σπίτι

Του βγάλαμε γλυκό, τού βγάλαμε και μέντα

μα για το φονικό δεν είπαμε κουβέντα

 

Μονάχα το Φροσί με δάκρυ θαλασσί

στα μάτια τα μεγάλα

Τού φίλησε βουβά τα χέρια τ’ ακριβά

και βγήκε από τη σάλα

Δεν μπόρεσε κανείς τον πόνο της ν’ αντέξει

Κι ούτε ένας συγγενής να πει δεν βρήκε λέξη

 

Κι ο Γιάννης ο φονιάς στην άκρη της γωνιάς

με του καημού τ’ αγκάθι

Θυμήθηκε ξανά φεγγάρια μακρινά

και τ’ όνειρο που εχάθη

 

Ακούστε το τραγούδι:

 

https://www.youtube.com/watch?v=3AxA1FLv7FY

 

 

 

Πολλοί είναι εκείνοι που ακούν το κομμάτι, σιγοτραγουδούν τους στίχους τους και βάζουν στο νου τους τις σκέψεις και τις εικόνες που εκείνοι θέλουν, ψάχνοντας τρόπο να ταιριάξουν στην περιγραφή καταστάσεις που οι ίδιοι έχουν ζήσει. Αυτή άλλωστε είναι και η μαγεία της μουσικής με την ευρεία έννοια. Το να «μιλά» στις καρδιές των ανθρώπων, χωρίς απαραίτητα να αντιλαμβάνονται όλοι το ίδιο μήνυμα.

 

Άλλοι, πάλι, βέβαια προτιμούν να «σκάβουν» το παρελθόν και να ψάχνουν αν πηγή έμπνευσης για κάθε έργο αποτέλεσε κάποιο πραγματικό γεγονός, ιδιαίτερα όπως στην περίπτωσή μας που ο τίτλος και μόνο «Γιάννης ο Φονιάς» δημιουργεί ίντριγκα και εξάπτει την φαντασία.

 

Ειδικά όταν αντιλαμβάνεσαι ότι ο πρωταγωνιστής του τραγουδιού δεν αντιμετωπίζεται ως εγκληματίας και κακοποιός, αλλά περισσότερο ως μια τραγική φιγούρα που  ουσιαστικά προκαλεί το κακό και μετά δέχεται τις συνέπειες… Και φαίνεται ότι στο αριστούργημα του Νίκου Γκάτσου και του Μάνου Χατδιδάκι η μεγαλύτερη συνέπεια για τον δολοφόνο δεν ήταν η φυλακή, αλλά αυτό που ακολούθησε με το «Φροσί»…

 

Σύμφωνα με στοιχεία που γράφτηκαν στον ιστότοπο ilialive.gr, φαίνεται ότι ο σπουδαίος Έλληνας στιχουργός και ποιητής μεταφέρει μια ιστορία που όντως συνέβη στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Ο ίδιος την έμαθε από τον ραδιοφωνικό παραγωγό της ΕΡΑ, Γιώργο Μητρόπουλο, το φθινόπωρο του 1974, όταν ακόμη σπούδαζε στη Νομική.

 

Εκείνο που μαθαίνουμε είναι ότι όλα όσα περιγράφει το κομμάτι είναι αλήθεια, με εξαίρεση ένα πράγμα. Το όνομα του Γιάννη. Ο πραγματικός φονιάς δεν λεγόταν έτσι κι έφτασε στο έγκλημα για λόγους τιμής. Παντρεμένος και με οικογένεια που μέτραγε 6 αγόρια και μια κόρη, το «Φροσί», ο «Γιάννης» ήταν ένας μουσικός που έπαιζε βιολί σε πανηγύρια της Πελοποννήσου και της ευρύτερης περιοχής, μέχρι την στιγμή που έμαθε ότι η γυναίκα του τον απατούσε με έναν συνάδελφό του.

 

Θολωμένος από την ζήλεια και την προδοσία την σκοτώνει και προφυλακίζεται. Ωστόσο το δικαστήριο δέχεται ότι το έγκλημα τελέστηκε εν βρασμώ ψυχής και με βάση τα διαφορετικά ήθη και έθιμα της εποχής τον αθωώνει. Μπορεί, όμως, ο «Φονιάς» να αποφεύγει την πολυετή φυλάκιση, αλλά χάνει κάτι πολύ πιο σημαντικό. Το ίδιο του το παιδί.

 

Στη σάλα, στο δωμάτιο που ανοίγει στα χωριά μόνο σε μεγάλες χαρές ή μεγάλες λύπες, το «Φροσί» αντικρίζει όχι μόνο τον πατέρα του, αλλά και τον δολοφόνο της μάνας του. Όπως προκύπτει, δεν μπορεί να συγχωρέσει τον δεύτερο και μοιραία απαρνιέται τον πρώτο.

 

Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με τον αστικό μύθο, η διήγηση περιέχει και ακόμη μία μεγαλύτερη κορύφωση στο δράμα, αφού η τότε 16χρονη κοπέλα φέρεται να αυτοκτόνησε στα 18 της, μη αντέχοντας την απώλεια της μάνας…

 

Πηγή: menshouse.gr 

         youtube.com

Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023

 

Πώς το τρίβουν το πιπέρι του διαβόλου οι καλογέροι;

 

Του Ηλία Περγαντή

 


 

Κάπως έτσι το περίφημο τραγούδι «Πως το τρίβουν το πιπέρι του διαβόλου οι καλογέροι.» έμεινε με το πέρασμα των χρόνων στην λαϊκή συνείδηση και στην παράδοσή μας

 

Σε ένα μοναστήρι του Μοριά, πριν την Ελληνική Επανάσταση, έφτασε ένα κλέφτικο ασκέρι κυνηγημένο από Τούρκους στα χρόνια του μεγάλου διωγμού των κλεφτών. Ο αρχηγός των κλεφτών ζήτησε βοήθεια από τον ηγούμενο και να τους κρύψει στο μοναστήρι όπως κι έγινε.

 

Ο Ηγούμενος γνωρίζοντας πως οι Τούρκοι θα περάσουν και από το μοναστήρι να ψάξουν έδωσε ράσα στους κλέφτες να τα φορέσουν. Τα ράσα μαζί με την αξυρισιά και τα μακριά μαλλιά των κλεφτών τους έκαναν να μοιάζουν πραγματικοί καλόγεροι.

 

Τελικά, κάποια στιγμή, το Τουρκικό μπουλούκι έκανε την εμφάνισή του στο μοναστήρι και ο μπουλούκμπατσης ρώτησε τον Ηγούμενο αν είδε πουθενά τους κλέφτες. Ο Ηγούμενος κάνοντας τον ανήξερο είχε μαζέψει τους κλέφτες σε ένα αλώνι. Εκεί έβαλε τους κλέφτες με τα ράσα καθισμένους στα γόνατα να κάνουν πως τρίβουν το πιπέρι με διάφορα μέλη των σωμάτων τους. Το μαύρο πιπέρι που είχαν τότε στα μοναστήρια τρίβονταν σε μύλους και ήταν εξαιρετικά αδύνατο να γίνει σκόνη με αυτό τον τρόπο.

 

Ο Τούρκος απόρησε αρχικά, αλλά ύστερα άρχισε να βάνει τα γέλια με το θέαμα και μαζί όλο το μπουλούκι του. Σε τέτοια σημείο που άφησαν τα όπλα τους για να διασκεδάσουν. Ο Ηγούμενος, γνωρίζοντας πως οι κλέφτες κάτω από τα ράσα τους έχουν ζωσμένα τ’ άρματά τους, περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να δώσει το πρόσταγμα. Και πράγματι μετά από λίγο ο Ηγούμενος τραγουδώντας λέγει: Για σ’κωθείτε παλληκάρια με σπαθιά και γιαταγάνια!» Και ξεθηκαρώνουν με μιας τα σπαθιά τους οι κλέφτες μέσα από τα ράσα και σκότωσαν τους Τούρκους.

 

Κάπως έτσι το περίφημο τραγούδι «Πως το τρίβουν το πιπέρι του διαβόλου οι καλογέροι» έμεινε με το πέρασμα των χρόνων στην λαϊκή συνείδηση και στην παράδοσή μας.

 

Σήμερα, θεωρείται σκωπτικός χορός και χορεύεται και στα γλέντια και τους γάμους τις πρωινές ώρες.

 

Πηγή: notospress.gr