...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

Πέμπτη της Αναλήψεως: Το πρώτο μπάνιο και η πέτρα η μαλλιαρή

 



 

Σαράντα ημέρες συμπληρώνονται στις 25 Μαΐου από την Ανάσταση έως την Ανάληψη του Κυρίου. H Πέμπτη της Αναλήψεως είναι η ημέρα που ψάλλεται για τελευταία φορά το «Χριστός Ανέστη» στην Εκκλησία. Είναι ο κύκλος του Πάσχα που κλείνει. Και φυσικά από τη λαογραφία μας δε θα μπορούσαν να λείπουν τα ξεχωριστά ήθη και έθιμα της ημέρας. Με κύρια φυσικά τη συνήθεια για το πρώτο μπάνιο στη θάλασσα και την αναζήτηση της πέτρας της μαλλιαρής.

 

Κατά την Πέμπτη της Αναλήψεως, σε όποιο σπίτι έμειναν δάφνες, λουλούδια από το Πάσχα πρέπει να καούν. Κι αν καιροφυλακτήσει τα μεσάνυχτα ο πιστός, θα δει τους ουρανούς που ανοίγουν για να περάσει ο Χριστός. «Όσοι είναι καθαροί, ξαγρυπνούν τη νύχτα, να δουν τον Χριστό που «αναλήφεται». Οι άξιοι βλέπουν ένα φως, που ανεβαίνει στον ουρανό…», σύμφωνα πάντα με τη λαϊκή μας παράδοση.

 

Στη Λήμνο ονόμαζαν τη γιορτή της Αναλήψεως, «Γαλατοπέφτη». Το γάλα της ημέρας της Αναλήψεως δεν το έπηζαν, αλλά το μοίραζαν σε φίλους και γνωστούς και όσο τους έμενε, το έκαναν ρυζόγαλο. Για το λόγο αυτό κι επειδή η γιορτή της Αναλήψεως ήταν πάντα ημέρα Πέμπτη και επειδή μοίραζαν το γάλα, την ονόμαζαν «Γαλατοπέφτη».

 

Σύμφωνα πάντα με την παράδοση, η Πέμπτη της Αναλήψεως είναι η ημέρα κατά την οποία οι ψυχές των νεκρών, ακόμα και των αμαρτωλών που ήταν στην Κόλαση και από την ημέρα του Πάσχα, της Ανάστασης, ήταν ελεύθερες να κυκλοφορούν στη γη, ανάμεσα στους ζωντανούς και τους οικείους τους, με την Ανάληψη του Χριστού πρέπει να γυρίσουν στον τόπο τους. Είναι πικραμένες γι’ αυτό, αλλά οι δικοί τους τις βοηθούν να βρουν ήσυχα και με ευχαρίστηση τον δρόμο τους. Πάνε στα νεκροταφεία και ανάβουν κεριά στους τάφους και στα χωριά συγκεντρώνονται οι γείτονες στα σπίτια των ανθρώπων που έχουν νεκρούς και κάθονται σιωπηλοί με τα κεριά στο χέρι, ανάβουν κεριά στα παράθυρα, φτιάχνουν κόλλυβα και πίτες και μοιράζουν φαγώσιμα, κάνουν φιλανθρωπίες, για τη συγχώρηση και ανάπαυση των νεκρών τους.

 

Μπάνιο στη θάλασσα – η πέτρα η μαλλιαρή!

 

Υπάρχει, όμως, και η τρίτη παραδοσιακή διάσταση της γιορτής της Αναλήψεως κι αυτή είναι «η κάθοδος στη θάλασσα». H γιορτή της Αναλήψεως είναι η πρώτη μέρα του καλοκαιριού, που ο λαός της υπαίθρου επιτρέπει στον εαυτό του να κατέβει στη θάλασσα και να βουτήξει για κολύμπι στο νερό. Πριν από την ημέρα αυτήν, η θάλασσα μπορεί να κάνει κακό. Και κατεβαίνει συνήθως το απόγευμα ή το μεσημέρι, μετά τη λειτουργία και βουτά, έστω και μόνο τα πόδια του στο νερό, αφού κάνει τον σταυρό του και μετρήσει, με τις φούχτες του, 40 κύματα, όσες είναι οι μέρες από το Πάσχα.

 

Οι νοικοκυρές έχουν πάρει μαζί τους μπουκάλια, όπου μαζεύουν νερό της θάλασσας «από σαράντα κύματα» και το φέρνουν στο σπίτι, να ραντίσουν τον χώρο και να πουν: «Όπως ανελήφτηκε ο Χριστός, έτσι να ανεληφτή από το σπίτι μας κάθε κακό. N’ ανεληφτή η κακογλωσσιά, η αρρώστια και το κακό μάτι»! Θα φυλάξουν κιόλας νερό, να το έχουν όλο τον χειμώνα για γιατρικό, σε πρήξιμο ή δάγκωμα ή βάσκαμα ή αρρώστια. Αλλά και οι κολυμβητές που πρωτομπαίνουν στη θάλασσα πλένονται με το νερό της και λένε: «Αναλείβεται ο Χριστός, αναλείβομαι κι εγώ. Ό,τι κακό έχω απάνω μου να φύγει». H λέξη «ανάληψις» συγχέεται με την «ανάλειψη», κάτι που έχει σχέση με το αλείφομαι και την αλοιφή. Γι’ αυτό, στην Ήπειρο, με πηλό άλειβαν, για να φύγουν, το έκζεμα και τις λειχήνες.

 

Μάλιστα, στο Αϊβαλί της Μικράς Ασίας «άντρες και γυναίκες συνήθιζαν να μπαίνουν ως τα γόνατα στη θάλασσα και έπαιρναν από 40 κύματα νερό σε ένα μπουκάλι. Σταυροκοπιόνταν και αγναντεύοντας τον ανοιχτό ορίζοντα κατευόδωναν τον Χριστό λέγοντας «Άντε, Χριστέλλη μου, στο καλό!» Κι έψαχναν στον πρόχειρο βυθό της θάλασσας, εκεί στα ρηχά, συνήθεια που γίνεται και στις ακτές της Αττικής, φερμένη από τους πρόσφυγες, να βρουν μια πέτρα με βρύα, την περίφημη «πέτρα μαλλιαρή». Όποιος την εύρισκε την έπαιρνε στο σπίτι του, ως φορέα ευτυχίας!

 

H πέτρα αυτή με το ρίζωμα και τη βλάστησή της μέσα στη θάλασσα, συμβολίζει όλη τη δύναμη και την ουσία του θαλασσινού στοιχείου που, κατά τον Ευριπίδη, (Ιφιγένεια, η εν Ταύροις, 1193) «κλύζει πάντα τ’ ανθρώπων κακά!». Είναι δηλαδή η θάλασσα καθαρτική και ανανεωτική, ιδιαίτερα την ημέρα της Αναλήψεως, όταν με την παρουσία του Χριστού στους αιθέρες, ουρανός και θάλασσα έχουν αγιασθεί».

 

Εμείς δεν έχουμε παρά να ευχηθούμε με το καλό, το πρώτο μπάνιο, σε όσους κρατούν τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις του τόπου μας, τιμώντας την πείρα του λαού μας, που κάνει τη λαογραφία αστείρευτη πηγή γνώσεων και συνέχειας…

 

Πηγή: ekklisiaonline.gr

 

 

 

«Μαργαρίτα-Μαργαρώ» - Γρατινή Ροδόπης

 



 

Τραγούδι της αγάπης από το χωριό Γρατινή του νομού Ροδόπης.

Πολύ παλιά Παραλογή (επίπλαστη ιστορία) με πανελλήνια διάδοση και πανανθρώπινο θέμα, το οποίο θυμίζει το ομηρικό επεισόδιο της αναγνώρισης του Οδυσσέα από την πιστή Πηνελόπη.

Συνοδεύει έναν τοπικό χορό της Γρατινής, που ανήκει στην οικογένεια του «Ζωναράδικου» σε εξάσημο ρυθμό (6/8). Η λαβή των χεριών είναι θηλυκωτή στην αρχή και έπειτα η τυπική λαβή χέρι-χέρι. Το κινητικό μοτίβο του χορού ταυτίζεται με τον χορό «Ντιούζικο» της περιοχής Μοναστηρίου της Ανατολικής Ρωμυλίας.

 

Ακούστε το τραγούδι:

https://www.youtube.com/watch?v=LG-Ke2zdVSE

 

ΜΟΥΣΙΚΟΙ:

Τραγούδι-Καβάλι: Αργυρούλα Κυριακάκη

Τραγούδι-Γκάιντα: Δημήτρης Κυριακάκης

Κλαρίνο: Αθανάσιος Δούκας

Λαούτο: Κυριάκος Τσακιράκης

Νταούλι: Ραφαήλ Ιακωβίδης

Ακορντεόν: Αθανάσιος Καρακατσιάνης

 

Οι στίχοι:

Λαλούν τα 'ρνίθια* μια και δυο Μαργαρίτα-Μαργαρώ

κι τα παγόνια πέντε, μαργαριταροπλεγμένη.

 

Παίρνει κι ο νιος τον μαύρο του, πααίν' να τον ποτίσει,

βρίσκει την κόρη που πλενε, σε μαρμαρένια γούρνα.

 

(- Κόρη μου για σύρε νερό, να πιω κι εγώ κι ο μαύρος.

Σαράντα σίκλες έσυρε στα μάτια δεν την είδε

κι απάνω στις σαράντα δυο, την βλέπει δακρυσμένη.

 

- Γιατί δακρύζεις λυγερή και χύνεις μαύρο δάκρυ;

- Ο άντρας μου στην ξενιτιά, μου λείπει δέκα χρόνια

κι ακόμη δυο καρτερώ, στις τρεις τον πετυχαίνω.

 

Κι αν δεν φανεί κι αν δεν 'κουστεί, καλόγρια θα γίνω.

- Κόρη μου εγώ είμαι ο άντρας σου, εγώ είμαι κι ο καλός σου).

 

*'ρνίθια (ορνίθια) = οι κότες #greek_folk_music

 

 

 

Πηγή: youtube.com – Greek_folk_music

Φωτογραφία: apotis4stis5.com