...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024

Μπακαλιάρος σκορδαλιά: Πώς «ταυτίστηκε» με την 25η Μαρτίου

Μπακαλιάρος σκορδαλιά: Πώς «ταυτίστηκε» με την 25η Μαρτίου

 



Από το τραπέζι της 25ης Μαρτίου δεν μπορεί να λείπουν ο μπακαλιάρος και η σκορδαλιά.

 

Πώς προέκυψε το έθιμο να τρώμε μπακαλιάρο με σκορδαλιά την 25η Μαρτίου; Όπως όλα μας τα έθιμα και οι γαστρονομικές επιλογές μας εκχριστιανίστηκαν στην πορεία του χρόνου ή προέκυψαν από τις ανάγκες της νέας θρησκείας.

 

Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η παλαιότερη και πιο αυστηρή χρονική περίοδος νηστείας για την ορθόδοξη εκκλησία. Από την καθιέρωσή της, περί τον 4ο αιώνα μ.Χ., προβλέπεται κατά τα μοναχικά πρότυπα ξηροφαγία με τους πιστούς να τρώνε μόνο μια φορά την ημέρα κι αυτή μετά τις 3 το μεσημέρι.

 

Μέσα στην περίοδο της Τεσσαρακοστής η νηστεία καταλύεται, διαφοροποιείται δηλαδή, τρεις φορές, δίνοντας μια ευκαιρία στους πιστούς για ενδυνάμωση μιας και η νηστεία αυτή είναι η πιο αυστηρή, αφού δεν επιτρέπεται ούτε το λάδι.

 

Η πρώτη από αυτές τις εξαιρέσεις γίνεται για την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπως έχει καθιερωθεί η 25η Μαρτίου. Πρόκειται για μια χαρμόσυνη εορτή μέσα στην περίοδο του πένθους της Σαρακοστής και επειδή είναι θεομητορική εορτή, αφιερωμένη στην Παναγία και ως εκ τούτου ιδιαίτερα σημαντική για τα μοναχικά τυπικά, επιτρέπονται το ψάρι, το έλαιο και ο οίνος.

 

Όσον αφορά τη δεύτερη ημέρα διαφοροποίησης της νηστείας, αυτή είναι η Κυριακή των Βαΐων, η οποία είναι Δεσποτική εορτή, αφιερωμένη δηλαδή στον επίγειο βίο του Ιησού, οπότε οι πιστοί καταναλώνουν και πάλι ψάρι, λάδι και κρασί.

 

Κατάλυση του λαδιού γίνεται και τη Μεγάλη Πέμπτη, εις ανάμνηση της παραδόσεως του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας από τον Ιησού Χριστό. Μάλιστα, τη Μεγάλη Πέμπτη τελείται και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, η οποία τελείται μόλις 10 φορές το χρόνο.

 

 

Το έθιμο του μπακαλιάρου

Η επιλογή του παστού μπακαλιάρου έγινε αιώνες πριν. Η εξήγηση για τη γευστική αυτή συνήθεια είναι αρκετά απλή κι έχει να κάνει κυρίως με την αδυναμία των κατοίκων της ενδοχώρας να προμηθεύονται άμεσα και οικονομικά φρέσκο ψάρι. Παρά το ότι ο μπακαλιάρος δεν είναι ένα «ελληνικό» ψάρι, καθώς απαντάται κυρίως στις ακτές του βορειοανατολικού Ατλαντικού, το γεγονός ότι γίνεται παστός τον καθιστούσε ένα τρόφιμο φθηνό κι εύκολο στη συντήρηση.

 

Ο μπακαλιάρος έφτασε στο ελληνικό τραπέζι περί τον 15ο αιώνα και καθιερώθηκε άμεσα ως το εθνικό φαγητό της 25ης Μαρτίου καθώς, με εξαίρεση τα νησιά μας, το φρέσκο ψάρι αποτελούσε πολυτέλεια για τους φτωχούς κατοίκους της ηπειρωτικής Ελλάδας. Έτσι, ο παστός μπακαλιάρος, που δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη συντήρηση, αποτέλεσε την εύκολη και φθηνή συνάμα λύση, έθιμο που κρατά μέχρι τις μέρες μας, και ας έχει εκτοξευτεί πλέον η τιμή του.

 

 

Σκορδαλιά

Στα Επτάνησα τη σκορδαλιά τη λένε και αλιάδα (αλλά και αγιάδα, με βάση την τοπική προφορά) που είναι δάνειο από τα βενετικά (agliata στα σημερινά ιταλικά). Φαίνεται ότι από τον συμφυρμό των λέξεων «σκόρδο» και «αλιάδα» προέκυψε ο τύπος σκορδαλιάδα και από εκεί, με απλολογία, ο σημερινός «σκορδαλιά». Αυτή τουλάχιστον την ετυμολογία δίνουν τόσο το ΛΚΝ όσο και το Ετυμολογικό του Μπαμπινιώτη.

 

Κάτι σαν σκορδαλιά έφτιαχναν και οι αρχαίοι, βέβαια και μια από τις λέξεις που είχαν ήταν «μυττωτός». Πάλι στους Αχαρνείς, στην αρχή του έργου, ο Δικαιόπολις έχει μαζί του μια σακούλα σκόρδα που του την αρπάζουν οι Θράκες μισθοφόροι, οι Οδόμαντες, κι εκείνος ολοφύρεται για τη σκορδαλιά που θα έφτιαχνε (Ομοι τάλας, μυττωτν σον πώλεσα).

 

Όταν θέλουμε να πούμε ότι από κάτι απουσιάζει το πιο απαραίτητο, το ειδοποιό συστατικό του, λέμε ότι μοιάζει με «σκορδαλιά χωρίς σκόρδο».

 

Το σκόρδο είναι το Allium sativum, κρόμμυον το σκόροδον και, παρόλο που είναι ιθαγενές της Κεντρικής Ασίας, βρίσκεται στα μέρη μας από πολύ παλιά, αφού, όπως αναφέρει ο Ηρόδοτος, οι εργάτες που έχτισαν την Πυραμίδα του Χέοπα είχαν στο σιτηρέσιό τους κρεμμύδια, σκόρδα και ραπανάκια.

 

Όμως και στην αρχαία Ελλάδα ήταν πολύ διαδεδομένο το σκόρδο, όπως φαίνεται από την παρουσία του στις κωμωδίες του Αριστοφάνη –τα μεγαρίτικα σκόρδα ήταν ονομαστά για το μεγάλο μέγεθός τους και στους Αχαρνείς, που είναι γραμμένοι μέσα στον Πελοποννησιακό πόλεμο, ο Μεγαρίτης παραπονιέται στον Δικαιόπολη ότι οι Αθηναίοι στις επιδρομές τους τα ξερίζωναν.

 

Στα αρχαία λεγόταν σκόροδον, αλλά ήδη από την κλασική εποχή εμφανίζεται και ο τύπος σκόρδον, που τελικά επικράτησε.

 

Το σκόρδο ήταν και είναι το προσφάι των φτωχών, ακόμα περισσότερο στην αρχαιότητα, που το διαιτολόγιο ήταν πολύ φτωχότερο από σήμερα. Ήταν ακόμα βασικό στοιχείο στο σιτηρέσιο των στρατιωτών, γι’ αυτό και οι αρχαίοι είχαν την παροιμιώδη φράση «μη σκόρδου (φάγω)» δηλαδή να μη μπλέξω σε περιπέτειες.

 

 

Πώς φεύγει η μυρωδιά του σκόρδου

Aν τελικά επιλέξετε να φάτε σκορδαλιά, άλλα θέλετε να διώξετε τη μυρωδιά του από το στόμα σας, προτείνονται οι παρακάτω παραδοσιακοί τρόποι:

Μπορείτε να μασήσετε φυλλαράκια φρέσκου μαϊντανού, ή να φάτε λίγο ελληνικό καφέ ωμό.

Ένα καρφάκι γαρύφαλλο που θα κρατήσετε στο στόμα σας είναι μια πολύ καλή λύση. Τα φύλλα του φασκόμηλου έχουν καλά αποτελέσματα, επίσης και το μήλο βοηθάει πάρα πολύ.

 

Πηγή: atexnos.gr

Ελληνική Φουστανέλα : Σύμβολο Ελευθερίας, Ανδρείας, Αντίστασης

Ελληνική Φουστανέλα : Σύμβολο Ελευθερίας, Ανδρείας, Αντίστασης


 

Η Ελληνική φουστανέλα αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά σύμβολα της Ελληνικής ιστορίας και του πολιτισμού. Με βαθιές ρίζες στην αρχαιότητα και σημαντικό ρόλο στην επανάσταση του 1821, η φουστανέλα αντιπροσωπεύει το πνεύμα της Ελληνικής ελευθερίας, την ανδρεία και την αντίσταση.

Κατά την επανάσταση του 1821, η φουστανέλα έγινε σύμβολο αγώνα και ελευθερίας. Οι Έλληνες πολεμιστές την φόρεσαν καθώς αντιμετώπιζαν τον οθωμανικό στρατό, δίνοντας μια νέα διάσταση στο σύμβολο της φουστανέλας.

Η φουστανέλα αποτελεί σύμβολο πατριωτισμού, ανδρείας και ανεξαρτησίας. Οι Έλληνες αγωνιστές την φόρεσαν με περηφάνια καθώς αντιστάθηκαν στην οθωμανική κυριαρχία, δείχνοντας έτσι τη δέσμευσή τους στην πατρίδα και στην ελευθερία.

 

Έγινε τραγούδι, χορός, ζωγραφιά, σύμβολο, φόβητρο για τους εχθρούς, στολή των γενναίων, στερνός και αχώριστος σύντροφος των ηρώων.

 


 

Η φουστανέλα, είναι το πλέον χαρακτηριστικό ρούχο της Επανάστασης, ένα ένδυμα που κουβαλάει πλούσια ιστορία, μνήμες και αγώνες. Παρότι πρόκειται για φούστα, η φουστανέλα έχει καθαρά ανδρικό χαρακτήρα και πηγές υποστηρίζουν ότι έχει τις ρίζες της στο δωρικό χιτώνα της αρχαίας Ελλάδας. Μάλιστα, όπως φαίνεται από απεικονίσεις σε  θραύσματα αγγείων, οι Έλληνες πολεμιστές φορούσαν φουστανέλες, από τον 12ο αιώνα.

 

                                       Β. Μαυροβουνιώτη – Β. Κύρης – Α. Γεωργίεφ

 

Αρχικά φορέθηκε από τους αρματολούς, τους κλέφτες και τους αγωνιστές. Στη συνέχεια εξαπλώθηκε ως η επίσημη (γιορτινή) ενδυμασία όλων των αγροτικών και ποιμενικών πληθυσμών της χώρας. Μετά την επανάσταση, όταν ο βασιλιάς Όθωνας, ο οποίος καταγόταν από τη Βαυαρία, έγινε βασιλιάς των Ελλήνων το 1833, ανακήρυξε τη φουστανέλα ως εθνική ενδυμασία της Ελλάδας και μάλιστα πόζαρε με μια τέτοια σε μια προσπάθεια να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ αυτού και του Ελληνικού λαού. Καθιερώθηκε από τον Όθωνα ως αυλικό ένδυμα για την ανακτορική φρουρά, όταν επέλεξε να εμφανιστεί μ’ αυτό στις 06/02/1836, στην τρίτη επίσημη επέτειo τoυ ερχoμoύ τoυ στην Αθήνα, κατά τη θεμελίωση των ανακτόρων του Συντάγματος. Ένας ράφτης του Ναυπλίου μεταφέρθηκε με πολεμικό πλοίο στον Πειραιά, για να ντύσει ελληνοπρεπώς τον βασιλέα. Ο Όθων θα συνεχίσει να την φοράει ακόμα κι εξόριστος, ως το θάνατό του 31 χρόνια αργότερα.

 


 

Η φουστανέλα με τη σημερινή της μορφή, απαιτεί 30 μέτρα λευκού βαμβακερού υφάσματος και αποτελείται από συνολικά 400, όσα και τα χρόνια που η Ελλάδα παρέμεινε σκλαβωμένη στους Τούρκους, ορθογώνια ανισοσκελή τρίγωνα ενωμένα το λοξό με το ίσιο, η υποτείνουσα δηλαδή του πρώτου ενώνεται με την κάθετη πλευρά του δεύτερου τριγώνου. Έτσι, δημιουργείται πλούσια σούρα που ξεκινά από το ζωνάκι της μέσης. Στο ζωνάκι περνιέται κορδόνι για να δημιουργηθεί το φρύλι, ένα είδος στενού και επιμήκους συμπαγούς κυλίνδρου που συγκρατεί τη φουστανέλα σταθερά στη μέση. Οριζόντια διατεταγμένα στο ζωνάκι, τρία λευκά κουμπιά που εφαρμόζουν σε ισάριθμες κουμπότρυπες, επιτελούν τον ίδιο σκοπό. Το λευκό της χρώμα συμβολίζει την αγνότητα των αγώνων για την ανεξαρτησία. Η πραγματικότητα όμως υπήρξε πολύ διαφορετική. Η φουστανέλα ήταν λόγο της καθημερινής χρήσης της βρώμικη και λιγδιασμένη με χοιρινό λίπος για να είναι αδιάβροχη. Οι φουστανελοφόροι χρησιμοποιούσαν τις δίπλες της φουστανέλας σαν πετσέτα, για να σκουπίζουν τα χέρια τους, και σαν πατσαβούρα, για να καθαρίζουν το χαρμπί και τα μαχαίρια τους.

 

Η φουστανέλα οφείλει το όνομά της στην ιταλική λέξη fustana, fustagno για το φουστάνι και το υποκοριστικό -ella. Ετυμολογικά δε, προέρχεται από την αραβική λέξη Fustat, το όνομα προαστίου του Καΐρου, όπου υφαινόταν ένα ορισμένο είδος βαμβακερού υφάσματος για τη χρήση του ως πανιού στα κουρσάρικα πλοία (fusta), απ΄ όπου προήλθε και το τούρκικο fıstan. Πρόκειται τελικά για έναν λατινογενή όρο που καθιερώθηκε και στα υπόλοιπα Βαλκάνια. Επομένως, η φουστανέλα υπήρξε τελικά ένα βαμβακερό ένδυμα.

 

Ο φέρων την φουστανέλα ονομαζόταν φουστανελάς ή, σύμφωνα με τη ρωμέικη ονομασία, τσολιάς (από το τουρκικό çul = κουρέλι, παλιόρουχο, εξ ου τσόλι). Σε μια προσπάθεια ευφημισμού του τσολιά (αυτού που φορά τσόλια, κουρέλια), χρησιμοποιήθηκε η λέξη εύζωνας (=καλλίζωνος), κυρίως ως χαρακτηρισμός των αντρών της ανακτορικής φρουράς. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, οι άντρες της προεδρικής φρουράς αποκαλούνται περισσότερο τσολιάδες παρά εύζωνες.

 

Στη Ρούμελη συνηθίζονταν πιο πολύ η κοντή φουστανέλα με πολλές δίπλες – όπως σήμερα της προεδρικής φρουράς – ενώ στο Μοριά η μακριά κι όχι πολύ πυκνή.

 

Όπως διαβάζουμε στο presidency.gr, «η ευζωνική στολή με τη μακρά ιστορία της αποτελεί κομμάτι της εθνικής μας ταυτότητας και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας. Από τη σύσταση του ελληνικού κράτους, η ευζωνική στολή των οπλαρχηγών και αγωνιστών που πρωτοστάτησαν στους απελευθερωτικούς αγώνες του έθνους μας κατά των Οθωμανών, την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης, καθιερώθηκε ως η επίσημη εθνική ενδυμασία».

 

Κύριο χαρακτηριστικό της στολής των ευζώνων, είναι η Ζώνη, που δηλώνει τον «καλά ζωσμένο» μαχητή. Ο Υποδήτης (πουκάμισο) έχει λευκό χρώμα, που δηλώνει την αγνότητα των αγώνων για εθνική ανεξαρτησία.

 

Η Φέρμελη (γιλέκο) είναι το πιο δύσκολο κομμάτι στη διαδικασία κατασκευής της στολής και είναι κεντημένη με λευκά ή επίχρυσα νήματα σε σχέδια μεγάλης παραδοσιακής και λαογραφικής αξίας. Τα κυανόλευκα μεταξωτά κρόσσια στη στολή των ευζώνων, αποτελούν σύμβολο της Ελληνικής Σημαίας. Η φέρμελη είναι το γιλέκο του εύζωνα. Διαθέτει λευκά και επίχρυσα νήματα, με τα οποία απεικονίζονται σχέδια λαογραφικής σημασίας. Ένα από αυτά αποτελούν τα αρχικά Χ και Ο, τα οποία θεωρείται ότι αντιστοιχούν στις λέξεις χριστιανός και ορθόδοξος.

 

Και βέβαια ένα από τα ισχυρότερα σύμβολα της ευζωνικής στολής είναι το Τσαρούχι (υπόδημα) το οποίο είναι εξ ολοκλήρου χειροποίητο, κατασκευασμένο από σκληρό κόκκινο δέρμα. Ένα ζευγάρι τσαρούχια ζυγίζει περίπου 3 κιλά, καθώς στον πάτο τους φέρουν 120 καρφιά και πέταλα. Σύμφωνα με την παράδοση, στη μεγάλη μαύρη φούντα του τσαρουχιού κρύβονταν λεπίδες, χρήσιμες για τη μάχη σώμα με σώμα.

 



 

Εκείνο που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι, είναι το όνομα του καπέλου των ευζώνων. Ελάχιστοι ξέρουν ότι το καπέλο αυτό ονομάζεται Φάριο(ν) και όχι φέσι. Σύμφωνα με το presidency.gr, το κόκκινο Φάριον (καπέλο) με το εθνόσημο συμβολίζει τις θυσίες και το αίμα που χύθηκε από τους αγωνιστές στους απελευθερωτικούς αγώνες του έθνους, ενώ το μαύρο μεταξωτό του θύσανο, συμβολίζει τα δάκρυα και το πένθος. Η μαύρη φούντα που κρέμεται από το κόκκινο φάριο (ή φάρεο) θεωρείται ότι συμβολίζει το δάκρυ του Χριστού στη Σταύρωση. Είναι φτιαγμένο από χοντρή τσόχα χρώματος κόκκινο και φέρει στο κέντρο το Εθνόσημο. Σε άλλες περιόδους έφερε την Βασιλική Κορώνα.

 



 

Σημαντικό εξάρτημα της φουστανέλας των αξιωματικών αλλά και γενικά των αγωνιστών ήταν το σελάχι, μια ζώνη θήκη όπου έβαζαν τα όπλα τους και στο ύψος του γονάτου οι υφαντές καλτσοδέτες ή γονατάρες.

 

Ορισμένοι μελετητές αναφέρουν ότι η φουστανέλα προέρχεται από μια σειρά αρχαίων Ελληνικών ενδυμάτων όπως το χιτώνιο (ή χιτώνας). Ένα ανάγλυφο άγαλμα του 5ου αιώνα π.Χ. ανακαλύφθηκε στο σπήλαιο της Βάρης, στην Αττική, από τον Charles Heald Weller της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, το οποίο απεικονίζει έναν λιθοξόο, τον Αρχέδημο τον Νυμφόληπτο, που φοράει ένα ένδυμα που μοιάζει με φουστανέλα- ο κοντός χιτώνας που φοράει είναι δεμένος σε πτυχώσεις στη μέση σαν φουστανέλα, κάτι που ήταν συνήθης πρακτική κατά τη διάρκεια γεωργικών ή άλλων χειρωνακτικών εργασιών.

 

Στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, φορούσαν μια πλισέ φούστα γνωστή ως podea (ελληνικά: ποδιά). Ο φορέας της ποδιάς σχετιζόταν είτε με έναν τυπικό ήρωα είτε με έναν ακριτικό πολεμιστή και μπορεί να βρεθεί σε ευρήματα του 12ου αιώνα που αποδίδονται στον αυτοκράτορα Μανουήλ Α΄ Κομνηνό (1143-1180).

 

Το αρχαιότερο ανάγλυφο που απεικονίζει φουστανέλα, βρίσκεται στο Σπήλαιο Νυμφολήπτου. Η φουστανέλα είναι ουσιαστικά η εξέλιξη του ανδρικού δωρικού χιτώνα. Μελετητές αναφέρουν σχετικά με την φουστανέλα πως προέρχεται από μια σειρά αρχαίων ελληνικών ενδυμάτων, που έκαναν την εμφάνισή τους εκείνη την εποχή, όπως ο χιτώνας. Σε βυζαντινά όστρακα και αγγεία (κεραμική), πολεμιστές εμφανίζονται να φέρουν όπλα, φορώντας την βαριά πολύπτυχη φουστανέλα.

 



 

Πηγές : Διαδίκτυο

Andro.gr https://www.andro.gr/apopsi/foustanela-1821-dress-code/

Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας https://www.presidency.gr/menu-pf-arxiki/

https://el.wikipedia.org

https://www.rethemnosnews.gr/apopseis/652389_afieroma-stin-foystanela-ti-stoli-tis-lebentias

Κατηγορία arthra-xoreyti, kentriki-anartisi, kentriki-selida

 

Top of Form

Πηγή: xoreytis.gr

 

 

Ετήσιο παραδοσιακό γλέντι Νόστου

 

Ετήσιο παραδοσιακό γλέντι Νόστου









Με μεγάλη χαρά και προσμονή για το καλύτερο αποτέλεσμα θα αναρτήσουμε στην ιστοσελίδα μας στο Facebook τον ετήσιο χορό του Νόστου και σας παρακαλούμε να τον κοινοποιήσετε και στα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σας ευχαριστούμε !!!



Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024

Κυρά Σαρακοστή: Tι συμβολίζει το έθιμο και πώς να τη φτιάξετε με τα παιδιά



Κυρά Σαρακοστή: Tι συμβολίζει το έθιμο και πώς να τη φτιάξετε με τα παιδιά



Χρησίμευε ως ημερολόγιο για την αντίστροφη μέτρηση έως το Πάσχα






Tο έθιμο της κυρά Σαρακοστής- φωτογραφία ΙΝΤΙΜΕ Στεφάνου Στέλιος


Το έθιμο της κυρά Σαρακοστής είναι από τα παλιότερα έθιμα που σχετίζονται με τη γιορτή του Πάσχα, αν και ίσως πλέον είναι κάπως ξεχασμένο.

Τα παλιά χρόνια χρησίμευε ως ημερολόγιο για το μέτρημα των εβδομάδων από την Καθαρά Δευτέρα έως τη Μεγάλη Εβδομάδα. Η κυρά Σαρακοστή αποτελούταν από χαρτί ή ζυμάρι σε σχήμα γυναίκας που φορούσε φούστα κι είχε επτά πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα της περιόδου της Σαρακοστής. Κάθε τέλος της εβδομάδας, τα μέλη της οικογένειας έκοβαν το ένα πόδι κι έτσι μετρούσαν τις εβδομάδες που υπολείπονταν για το Πάσχα.


Η κυρά Σαρακοστή έχει σταυρωμένα χέρια λόγω προσευχής, έναν σταυρό γιατί πήγαινε στην εκκλησία και δεν έχει στόμα λόγω νηστείας.


Σε κάποιες περιοχές, το κομμάτι χαρτί που κοβόταν από το έβδομο «πόδι» της κυρά Σαρακοστής, το τοποθετούσαν μέσα στο ψωμί της Ανάστασης και όποιος το έβρισκε του έφερνε γούρι.


Σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, η κυρά-Σαρακοστή φτιάχνεται από ζυμάρι με απλά υλικά και, κυρίως, πολύ αλάτι για να μη χαλάσει. Εξάλλου, δεν τρωγόταν, αφού χρησιμοποιούταν ως ημερολόγιο. Αλλού πάλι, την έφτιαχναν από πανί και τη γέμιζαν με πούπουλα.


Στον Πόντο, η κυρά Σαρακοστή ήταν μια πατάτα ή ένα κρεμμύδι που το κρεμούσαν απ’ το ταβάνι και πάνω του είχαν καρφωμένα επτά φτερά κότας, ώστε να αφαιρούν ένα φτερό κάθε εβδομάδα. Εδώ το έθιμο ονομαζόταν “Κουκουράς”, ο οποίος ήταν και ο φόβος των παιδιών!


Για το έθιμο της κυρά Σαρακοστής έχουν γραφτεί οι παρακάτω στίχοι από την εκπαιδευτικό- παιδαγωγό Πόλυ Βασιλάκη.


«Την κυρά Σαρακοστή
που ‘ναι έθιμο παλιό
οι γιαγιάδες μας τη φτιάχναν’
με αλεύρι και νερό.

Για στολίδι της φορούσαν
στο κεφάλι ένα σταυρό
μα το στόμα της ξεχνούσαν
γιατί νήστευε καιρό.

Και τις μέρες τις μετρούσαν
με τα πόδια της τα επτά
κόβαν’ ένα τη βδομάδα
μέχρι να ‘ρθει η Πασχαλιά»



Πώς να φτιάξετε την κυρά Σαρακοστή μαζί με τα παιδιά

Υπάρχουν διάφορες συνταγές για να φτιάξετε με τα παιδιά την κυρά Σαρακοστή. Τα υλικά είναι απλά και η εκτέλεση της συνταγής εύκολα. Να ξέρετε πάντως πως δεν τρώγεται!


Η συνταγή του Άκη Πετρετζίκη για την κυρά Σαρακοστή


Συστατικά

3 κούπες αλεύρι
1 κούπα αλάτι
1 κούπα νερό

μπαχαρικά για διακόσμηση όπως γαρύφαλλο ή μαχλέπι


Εκτέλεση

Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 160° C στον αέρα.
Βάζουμε τα υλικά για το ζυμάρι σε ένα λεκανάκι και τα ζυμώνουμε μέχρι να γίνει μια ελαστική και ωραία ζύμη.
Πλάθουμε την Κυρά Σαρακοστή με το ζυμάρι φτιάχνοντας το σώμα, τη φούστα, το πρόσωπο, τα πόδια της, τη διακοσμούμε όπως θέλουμε και τη βάζουμε σε ένα ταψί το οποίο έχουμε στρώσει με λαδόκολλα

Ψήνουμε για 20 με 30 λεπτά. 

 Μας ενδιαφέρει να στεγνώσει και όχι να «ψηθεί».


Tip

Πρόκειται για μια εύκολη ζύμη η οποία για να φτιαχτεί μπορεί να θέλει και λίγο ακόμα νερό το οποίο προσθέτουμε λίγο-λίγο.


Πηγή: star.gr