...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Τετάρτη 24 Μαΐου 2023

 

 

«Μαργαρίτα-Μαργαρώ» - Γρατινή Ροδόπης

 



 

Τραγούδι της αγάπης από το χωριό Γρατινή του νομού Ροδόπης.

Πολύ παλιά Παραλογή (επίπλαστη ιστορία) με πανελλήνια διάδοση και πανανθρώπινο θέμα, το οποίο θυμίζει το ομηρικό επεισόδιο της αναγνώρισης του Οδυσσέα από την πιστή Πηνελόπη.

Συνοδεύει έναν τοπικό χορό της Γρατινής, που ανήκει στην οικογένεια του «Ζωναράδικου» σε εξάσημο ρυθμό (6/8). Η λαβή των χεριών είναι θηλυκωτή στην αρχή και έπειτα η τυπική λαβή χέρι-χέρι. Το κινητικό μοτίβο του χορού ταυτίζεται με τον χορό «Ντιούζικο» της περιοχής Μοναστηρίου της Ανατολικής Ρωμυλίας.

 

Ακούστε το τραγούδι:

https://www.youtube.com/watch?v=LG-Ke2zdVSE

 

ΜΟΥΣΙΚΟΙ:

Τραγούδι-Καβάλι: Αργυρούλα Κυριακάκη

Τραγούδι-Γκάιντα: Δημήτρης Κυριακάκης

Κλαρίνο: Αθανάσιος Δούκας

Λαούτο: Κυριάκος Τσακιράκης

Νταούλι: Ραφαήλ Ιακωβίδης

Ακορντεόν: Αθανάσιος Καρακατσιάνης

 

Οι στίχοι:

Λαλούν τα 'ρνίθια* μια και δυο Μαργαρίτα-Μαργαρώ

κι τα παγόνια πέντε, μαργαριταροπλεγμένη.

 

Παίρνει κι ο νιος τον μαύρο του, πααίν' να τον ποτίσει,

βρίσκει την κόρη που πλενε, σε μαρμαρένια γούρνα.

 

(- Κόρη μου για σύρε νερό, να πιω κι εγώ κι ο μαύρος.

Σαράντα σίκλες έσυρε στα μάτια δεν την είδε

κι απάνω στις σαράντα δυο, την βλέπει δακρυσμένη.

 

- Γιατί δακρύζεις λυγερή και χύνεις μαύρο δάκρυ;

- Ο άντρας μου στην ξενιτιά, μου λείπει δέκα χρόνια

κι ακόμη δυο καρτερώ, στις τρεις τον πετυχαίνω.

 

Κι αν δεν φανεί κι αν δεν 'κουστεί, καλόγρια θα γίνω.

- Κόρη μου εγώ είμαι ο άντρας σου, εγώ είμαι κι ο καλός σου).

 

*'ρνίθια (ορνίθια) = οι κότες #greek_folk_music

 

 

 

Πηγή: youtube.com – Greek_folk_music

Φωτογραφία: apotis4stis5.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου