...Ο Νόστος Γαλατσίου Λαογραφικός & Χορευτικός Όμιλος σας εύχεται Καλή Σαρακοστή

Πέμπτη 8 Ιουνίου 2023

 Γιωργίτσα

 

Τραγούδι της αγάπης από την Ερυθραία, Αλάτσατα της Μικράς Ασίας

 



 

Ερυθραία ονομάζεται η Ιωνική χερσόνησος ανάμεσα στη Χίο και στη Σμύρνη. Η Ερυθραία στις αρχές του αιώνα λόγω της γεωγραφικής και ιστορικής της θέσης είχε δεχτεί επιδράσεις από την Ανατολή αλλά και το χώρο του Αιγαίου, ήταν ένα μωσαϊκό που είχε όλα τα χαρακτηριστικά της μετάβασης από την κλειστή αγροτική κοινωνία στην αστικοποίηση. Η μουσικοχορευτική παράδοση της Ερυθραίας παρουσιάζει μια ενότητα αλλά με τοπικές ιδιομορφίες, τα Αλάτσατα, το Ρεϊζντερέ, και η Κάτω Παναγιά είχαν ομοιογένεια στο περιεχόμενο των τραγουδιών και των σκοπών, τα απομονωμένα Καράμπουρνα και ειδικά το Μελί εκπλήσσουν με την ποικιλία των χορών αλλά και την παλαιότητα των τραγουδιών και η περιοχή των Βουρλών, του Σιβρισαρίου είναι πιο κοντά στην Σμυρναίικη παράδοση. Οι χοροί της Ερυθραίας ήταν ανάλογοι με την κοινωνική τάξη, οι φραγκοφορεμένοι αστοί, χόρευαν πόλκα, βαλς, φοξ, καντρίλιες και ότι ευρωπαϊκό ήταν της μόδας, ενώ η μεγάλη μάζα του λαού χόρευε τους πατροπαράδοτους χορούς. Οι χοροί της Ερυθραίας κατατάσσονται κυρίως σε δύο μεγάλες κατηγορίες, οι οποίες δηλώνουν και τον τρόπο που αυτοί χορεύονται: στους συρτούς-μπάλλους και στους καρσιλαμάδες. Έχουμε ακόμα τον ζεϊμπέκικο και το «παρεξηγημένο» τσιφτετέλι. Η «Γιωργίτσα» είναι αργός καρσιλαμάς από τα Αλάτσατα της Ερυθραίας. Ο χορός αυτός ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους γιατί είναι ο μοναδικός καρσιλαμάς που χορεύεται μόνο από γυναίκες και πολύ σπάνια από άντρες.

 

Ακούστε το τραγούδι

https://www.youtube.com/watch?v=vXWnBhzsCL0

 

Στίχοι

 

Εγώ 'λεγα να σ' αγαπώ, Γιωργίτσα μου
Κανείς να μη- κανείς να μην το ξέρει
Τώρα το μάθαν οι δικοί, Γιωργίτσα μου
Το μάθανε- το μάθανε κι οι ξένοι


Έλα Γιούλα, Γιούλα, Γιούλα, έλα πάρε με
Άνοιξε τις δυο σου αγκάλες, μέσα βάλε με


Το γιασεμί στην πόρτα σου, Γιωργίτσα μου
Άνθισε και- άνθισε και θα δέσει
Τ' αγγελικό σου το κορμί, Γιωργίτσα μου
Στα χέρια μου- στα χέρια μου θα πέσει


Έλα Γιούλα, Γιούλα, Γιούλα, έλα πάρε με
Άνοιξε τις δυο σου αγκάλες, μέσα βάλε με


Μάζεψ' εσύ τα γιασεμιά, Γιωργίτσα μου
Κι εγώ τα βε- κι εγώ τα βελονιάζω
Πούλησε την αγάπη σου, Γιωργίτσα μου
Κι εγώ την α- κι εγώ την αγοράζω


Έλα Γιούλα, Γιούλα, Γιούλα, έλα πάρε με
Άνοιξε τις δυο σου αγκάλες, μέσα βάλε με


Έλα Γιούλα, Γιούλα, Γιούλα, έλα πάρε με
Άνοιξε τις δυο σου αγκάλες, μέσα βάλε με

 

 

Πηγή: domnasamiou.gr

Youtube.com

Youtube.com – Kourostatis

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου